دسته: بیماری های مقعد

تشخیص و درمان تنگی مقعدی

تنگی مقعدی ممکن است وراثتی باشد و یا اکتسابی. تنگی های مقعد ناشی از عوامل اکتسابی ممکن است بر اثر عمل جراحی شقاق و هموروئید و فیستول و آبسه مقعدی بروز کند. تنگی مقعدی از بیماری های چندان شایع نیست اما مشکلات و عوارض ناشی از آن، زندگی فرد را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. علل به وجودآورنده‌ آن را می‌توان در دو گروه اکتسابی و مادرزادی تقسیم بندی کرد. در بین علل اکتسابی، جراحی مقعد به علت هموروئید (بواسیر)، عامل 10-5 درصد بروز تنگی مقعدی است. اگر عمل جراحی هموروئید و شقاق با لیزر پرتوان انجام شود احتمال بروز این عارضه به صفر نزدیک می شود.

از علل دیگر بروز تنگی مقعدی می‌توان به مشکلات التهابی و بدخیمی‌ ها اشاره کرد. التهاب ناشی از عفونت‌های طولانی مدت که می‌تواند به علت اسهال مداوم و استفاده مکرر از ملین ها باشد، با درگیری عروق ناحیه‌ی مقعد و واکنش این عروق در اطراف مجرا، منجر به ایجاد مانع و تنگی در این ناحیه‌ گوارشی می‌شوند. مصرف ارگوتامین ها برای درمان میگرن نیز یکی دیگر از علل بروز این بیماری به حساب می‌آیند.

از طرفی بواسیر یا هموروئید نیز با درگیری ناحیه مقعد، باعث ناراحتی در فرد می‌شود. بواسیر یک مشکل بسیار شایعی است که افراد بسیاری را درگیر می‌کند. بیشتر بیماران با روش ‌های حمایتی درمان می ‌شوند. در صورت عدم بهبودی، مداخلات گسترده تر از جمله جراحی در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که جراحی از علل شایع تنگی مقعد است، لذا روش‌های پیشگیری و رعایت جانب احتیاط در عمل ‌های جراحی در این ناحیه، بسیار حائز اهمیت هستند. بهتر است جراحی به‌عنوان خط آخر درمان بواسیر در نظر گرفته شود.

صدمه به کانال مقعد، ممکن است آسیب و تنگی مقعدی را در پی داشته باشد. پارگی‌های درجه‌ی بالا در زایمان طبیعی(درجه4)، فیشر یا شقاق مقعد، وارد کردن اجسام خارجی، پرتودرمانی زخم و سوختگی از عوامل مرتبط با تنگی مقعدی بشمار می‌آیند. در مواردی که دفع با خونریزی همراه است، با توجه به وضعیت بیمار، بایستی از نظر بدخیمی توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر بررسی شود.

تنگی مقعدی چه علائمی دارد؟

بیماران معمولا از حرکات دردناک روده، خونریزی در هنگام دفع و باریک شدن مواد دفعی شکایت دارند. ترس از درد ناشی از مدفوع، فرد را به استفاده از ملین‌ ها سوق می ‌دهد. جهت تایید تشخیص، معاینه ‌ بالینی توسط جراح و یا با تجویز عکس و ام آر آی انجام می‌شود. اگر بیمار در ناحیه مقعد زخم و درد داشته باشد معاینه انگشتی انجام نمی شود و عکس و ام آر آی تجویز خواهد شد.

درمان تنگی مقعدی چیست؟

تنگی مقعدی بر اساس معاینه با انگشت، به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود. درمان آن با توجه به شدت بیماری و وضعیت بیمار با استفاده از دیلاتاسیون‌ ها (گشادکننده) تا جراحی متفاوت است. بطور کلی درمان براساس شرایط هر بیمار، علت و شدت بیماری بصورت دارویی و جراحی انجام می ‌شود. استفاده از نرم‌کننده‌ های مدفوع و مصرف فیبر برای موارد خفیف است. دیلاتاسیون (بازکننده) مکانیکی و شیمیایی نیز بکار می‌رود. مراقبت‌های پس از عمل به منظور جلوگیری از عفونت و آبسه مقعدی نیز به اندازه‌ خود عمل جراحی تنگی مقعد مهم می‌باشد.

در مواقعی که تنگی مقعدی بر اثر شقاق بروز کرده باشد جراحی اسفنکتروتومی یا لیزر شقاق توصیه می شود. همچنین تنگی مقعد ناشی از هموروئید یا بواسیر را با لیزر پرتوان و به روش هموروئیدکتومی درمان می کنیم. این روش یکی از روش های عمل جراحی هموروئید محسوب می شود.

توصیه می شود کلیه جراحی های ناحیه مقعدی را با لیزر پرتوان انجام دهید تا عارضه تنگی مقعد بعد از جراحی به صفر نزدیک شود.

درمان تنگی مقعدی طب سنتی

درمان تنگی مقعدی در طب سنتی نیاز به تشخیص اولیه پزشک متخصص در مورد علت تنگی مقعدی دارد. از آنجایی که عموم مردم به دلیل وجود یک اسپاسم عصبی یا وجود زخم شقاق در ناحیه مقعد دچار این عارضه می شوند معمولا در طب سنتی نیز گیاهان دارویی و روش های مربوط به رفع استرس و ترمیم زخم شقاق را پیشنهاد می کنند. یکی از گیاهان دارویی مناسب برای تسکین اسپاسم و انقباضات ناحیه مقعد و روده در زنان رازیانه می باشد. همچنین استفاده از دمنوش ها یا عرقیات آرامش بخش مثل بابونه و گل گاوزبان بسیار کمک کننده است.

اما اگر پزشک متخصص تشخیص داده است که شما به دلیل زخم شقاق مبتلا به این عارضه شده اید استفاده از داروهای سنتی بیشتر از یک هفته توصیه نمی شود و بعد از آن لازم است به متخصص مراجعه کنید که بیماری شما مزمن نشود. برای ترمیم زخم شقاق استفاده از آلوئه ورا و جوجوبا و روغن نارگیل و زیتون کمک کننده است. هرچند که استفاده از عسل و محصولات زنبور عسل نیز برای ترمیم زخم بسیار معروف است. زیرا محصولات عسل هم خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی دارند و هم دارای خاصیت آبرسان و ترمیم کننده بافت می باشند.

تنگی مقعدی در نوزادان

تنگیکانال مقعدی می‌تواند بصورت یک مشکل وراثتی نه چندان پیچیده، به علت تشکیل ناقص غشای مقعدی و تشکیل یک حلقه‌ فیبری ضخیم ایجاد شود. تشخیص تنگی ‌های ناحیه مقعدی در نوزادان آسان نیست. زیرا این مشکل یا علائمی ندارد یا علائم اختصاصی خاصی ندارد.

همچنین، تنگی مقعدی کودکان می‌تواند یکی از علائم مقعد بسته، ناهنجاری شایع دوران نوزادی، باشد. معاینه‌ اولیه در نوزاد می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام و کاهش عوارض ناشی از این آنومالی، کمک کند. تشخیص دیرهنگام تنگی مقعدی نوزادان منجر به اتساع روده، از بین رفتن حساسیت و حرکات روده شود. در این زمان، نیاز به انجام مداخلات جراحی وجود دارد. همچنین، با افزایش سن و تاخیر در تشخیص، درمان این مشکل نیاز به مداخلات بیشتری داشته و احتمال انجام جراحی در سنین بالا افزایش می‌یابد.

از طرفی، تنگی کانال مقعدی می‌تواند از عوارض دیررس جراحی مقعدی بسته مانند بیماری هیرشپرونگ (ضعف سیستم عصبی در قسمت روده) باشد. این مشکل گوارشی می‌تواند عامل ایجاد کولیک در نوزادان باشد. طبق مطالعه‌ ای که در ایران انجام شده است، تنگی کانال مقعدی در نوزادان با مشکل کولیک شیوع بیشتری داشته است. تاخیر در تشخیص و درمان این مشکل، مشکلاتی از قبیل یبوست مزمن، دفع خون، کم‌خونی و عفونت‌های ادراری را بدنبال خواهد داشت.

سوالات متداول تنگی مقعد

1-تنگی و اسپاسم مقعدی چیست و چگونه به‌وجود می‌آید؟

گاهی بیمار بر اثر بروز بیماری هایی مثل هموروئید و شقاق دچار تنگی مقعد و اسپاسم مقعدی می شود. این گروه از بیماران در هنگام عمل دفع دچار گرفتگی و اسپاسم مقعدی می شوند و اجابت مزاج طبیعی برای آنها بسیار مشکل می شود.

2-چرا شقاق منجر به تنگی و اسپاسم مقعدی می شود؟

زمانی که بیمار دچار شقاق مقعد می شود زخمی که در این ناحیه ایجاد می شود در هنگام عمل دفع با مدفوع برخورد می کند. به دلیل زخم و حساسیتی که در ناحیه زخم مقعدی وجود دارد اسفنکتر مقعد واکنش نشان داده و منقبض می شود. به همین دلیل درست در زمان عمل دفع مقعد دچار تنگی و اسپاسم می شود.

3-چه مراقبت‌ هایی باید بعد از عمل جراحی بواسیر جهت پیشگیری از تنگی مقعد انجام شود؟

رعایت نکات بهداشت مقعد و استفاده مناسب از مواد غذایی فیبردار بسیار مهم است. جلوگیری از سفت شدن مدفوع در این بیماران حائز اهمیت است. مصرف زیاد مایعات و پاسخ سریع به دفع از سایر راهکارهای پیشنهادی بشمار می‌روند. همچنین با انجام جراحی با لیزر ظرافت و دقت جراحی بواسیر بالا می رود و عارضه تنگی مقعد کاهش می یابد.

4-علائم مربوط به مشکلات کانال مقعدی در نوزاد چیست؟

عدم دفع یکی از علائم شایع است اما حتمی نیست. اتساع شکم، کاهش حرکات روده، گریه مداوم نوزاد، تغییر نوع مدفوع( مدفوع نواری) می‌توانند از علائم تنگی مقعدی در نوزادان باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

5-تنگی مقعدی پس از جراحی مربوط به سیستم گوارشی نوزاد طبیعی است؟

گاهی پس از جراحی در بیماری هیرشپرونگ، مقعد کودک چند هفته تا چند ماه تنگ می‌شود. در این هنگام ویزیت جراح معالج، استفاده از دیلاتاسیون و یا در صورت لزوم بستری طولانی‌ مدت در بیمارستان انجام می‌ شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • من تو یه کلینیک لیزر تازه کار جراحی لیزی انجام دادم نکات بهداشتی زیرصفر.گرونتر ازتمام ایران به ماگفتن نهایتن۲یا۳تومنه اما بیشترازدوبرابرپول گرفتن والان هرچه زنگ میزنم کمکم کنن.میگن بروپیش دکترگوارش خلاصه ازاین موسسه نامردتر کثیف تر بی تعهدترمن ندیدم جهت اطلاع کسانی که مثل من بدبخت نشوند

    • سلام اگر مشکل یبوست مزمن درمان نشده دارید حتما این مورد را از طریق متخصص گوارش پی گیری کنید تا دچار عود و عوارض نشوید. اگر به جراح معالج خود دسترسی ندارید حتما از طریق جراحان خبره دیگر وضعیت خود را پی گیری کنید تا به بهبودی کامل دست یابید.

      • سلام خسته نباشید. من ۲۷ سالمه، مشکلم اینه که در هفته، یکی دوروز، هم زیاد دستشویی میرم، هم سوزش و خارش و درد دارم، جوری که بعد از دفع، تا چند دقیقه نمیتونم بشینم یا راه برم! فقط باید ثابت وایسم. و همیشه هم مدفوع نازکی دارم. این به نظرتون میتونه دلیل تنگی مقعد باشه؟ یا بواسیر؟ کدومش؟ و اینم بگم که تنگی مقعد حس میکنم دارم، چون حتی انگشتم هم داخل مقعدم نمی ره!

        • سلام مقعد سالم به طور معمول تنگ است و نباید انگشت به راحتی وارد مقعد شود. در برخی موارد به دلیل وجود زخم و شقاق بیمار نمی تواند اجابت مزاج کامل و راحتی داشته باشد زیرا با برخورد مدفوع به زخم و شقاق مقعدی اسفنکتر مقعد منقبض می شود. در هر صورت یک وقت ویزیت حضوری یا غیر حضوری هماهنگ بفرمایید تا شرایط شما به طور کامل بررسی شود.

          • سلام خسته نباشید.
            بنده 17 سالمه از بغل مقعدم یه چیز میخ مانند تیز بیرون آمده که کوچیکه. دیروز هم در مدفوعم چیزای قرمز دیدم نمیدونم حالا برای خوردن آلوچه قرمزه یا نه. لطفا راهنمایی کنید.

          • سلام ممکن است دچار هموروئید و شقاق شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. مراقب باشید یبوست و اسهال نگیرید و از مصرف دارو بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید.

        • سلام من نمیتونم دفع کنم خیلی نگرانم هرکاری میکنم نمیشه انگار مقعدم بطور کلی بسته شده دلیلش چیست و باید چیکارکنم

          • سلام به یک متخصص مراجعه کنید. از زور زدن هم پرهیز کنید و برای تخلیه و پاکسازی روده از یک پرستار یا بهیار جهت انجام عمل تنقیه کمک بگیرید.

      • ممنون ازراهنمایی تان تنها ناراحتی وپشیمانی من این است چرا باتحقیق ودیدباز پیش استادی همچون شمانرفتم بااین مسئولیت وتجربه واحساس مسئولیت وتشخیص بالا خدا نگهدار موفق باشی

      • سلام من چندسالی میشه که بواسیر دارم اذیت هم نمیشم یه ده روز پیش احساس کردم معقدم داره تنگ میشه ودرد داره بیرون از معقدم یه چیزی مثل جوش زیرپوستی زده که درد داره میشه راهنماییم کنید

          • سلام خانم دکتر
            ۱۷ سالمه و حدودا سه ماه پیش به یبوست وحشتناکی دچار شدم و با شیاف حل شد
            از اون موقع احساس میکنم مقعدم تنگ شده چون مدفوع خیلی کم و نازکی نبست به قبلا دارم حتی موقع دفع کوچیک احساس سوزش و خارش دارم در اطراف مقعد و بعضی موقع ها اسهال ابکی دارم
            بنظرتون میتونه از تنگی باشه و ایا راه حل درمانی داره
            ممنون از شما

          • سلام احتمال زیاد مبتلا به هموروئید و شقاق شده اید و به دلیل دفع ناقص دچار عوارض دیگری نیز شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. غذای پر فیبر میل کنید تا حجم مدفوع شما به اندازه کافی باشد.

    • من پیش یه دکتری رفتم که هیچ کاری برای من نتونست انجام بده و فقط هزینه کردم. حالاازبس خون بدنم روزانه یک لیوان دفع میشه بجزرفتن به دستشویی توان رفتن هیچ جایی ندارم ودارم نفس های آخرعمر رامیگزرانم من چه کار کنم

      • سلام چند روز پیش مدفوع بسختی از مقدم خارج شد متوجه شدم بیرون زدگی حالت بواسیر درآوردم روز بعد ژل لوبریکانت استفاده کردم و بصورت روان مدفوع دفع شد حالا بعد از دفع مدفوع گرفتگی در قسمت زیر شکمم دارم و دمای بدنم بالا می‌رود و الان دیگر آن بواسیر را نمیبینم و کرم آنتی هموروئید یکبار داخل مقعد زدم و الان تنگی مقعد هم دارم چکنم ممنون میشم راهنماییم کنید

          • سلام خانم دکتر خسته نباشید
            خانم دکتر من الان ۵،۶ماهه ک مشکل همرویید دارم دکترم خیلی رفتم دارو میدادن باز دوباره ب همون حالت قبل بر میگشت
            ولی دیگ الان نرفتم و دارم باهاش میسازم
            ولی الان چن روزه ک احساس میکنم تنگی مقعد گرفتم
            ینی امکانش هس بدون عمل خوب بشم با دارو🙁💔

          • بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا برای شما داروی قوی تجویز کنم. رژیم غذایی مناسب نیز بسیار مهم است.

      • سلام از مراجعه به کلینیک های بی سابقه و بی نام خودداری کنید. قبل از اقدام به لیزر و جراحی با بیماران قبلی کلینیک صحبت کنید و سوالات خود را درباره هزینه درمان به طور کامل بپرسید تا در حین درمان از شما هزینه اضافه با عنوان های مختلف دریافت نشود..

    • سلام خانم دکتر پسر م ۱۳ سال داره و مشکلی که داره به مدت خیلی طولانی حتی تا یک ساعت در دستشویی میمونه و در تمام این مدت باید آب گرم رو باز میکنه تا بتونه راحت تر دفع کنه والبته داروی متیلفنیدت ساندوز ۵۴ روزی یه دونه مصرف میکنه و فکر میکنم با مصرف این دارو بیشتر با این مشکل مواجه میشه و واقعا بیشتر زمانش رو در دستشویی میگذرونه ممنون میشم راهنمایی کنید

      • سلام حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت ایشان را بررسی کنند. در غیر این صورت در آینده دچار مشکلات و عوارض پیچیده ای خواهند شد.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشین
    من از بچگی که یادمه مشکل دفع مدفوع داشتم که منجر به عادت خیلی بدی شده برام مجبورم با انگشت مدفوعم رو دفع کنم مگر نه اصلا نمیشه نمیدونم چیکار کنم این عادتو ترک کنم! این کارو نکنم تا ۲ هفته هم مدفوم نمیاد!!!
    مشکل دیگه ای که دارم سره استرس کنکور و نشستن زیاد پای درس سال ۹۴ باعث شد من مشکل مقعدی پیدا کنم خونریزی زیادی داشتم هر چند وقت یه بار اینطوری میشم دکتر رفتم گفت شقاقت کوچیکه نیازی به جراحی نداره اگر هم داشت چون دخترم انجام نمیدن مگر خیلی حاد شه بهم پماد داد حالا هم مشکل تنگی مقعد دارم‌ خیلی بده من الان با این عادت بدی که دارم چیکار باید بکنم؟ واقعا برام سخته مخصوصا از توالت فرنگی استفاده کردن چه راهکاری بهم پیشنهاد میکنین انجام بدم واقعا خسنه شدم.

    • سلام با لیزر می توان مشکل شقاق و تنگی مقعد را درمان کرد. یک وقت ویزیت با مطب هماهنگ کنید. بعد از معاینه بهترین روش درمانی برای شما انتخاب خواهد شد. اگر راه دور هستید و یا مراجعه حضوری برای شما امکانپذیر نیست شرایط ویزیت آنلاین را مطالعه فرمایید.

    • سلام من هم مشکل شما رو دارم. میشه تجربه درمانتون رو با من در میان بذارید؟

  • سلام، خسته نباشید، من تجربه ی رابطه ی مقعدی دارم و مقعدم نسبت به قبل گشاد تر شده، اما بعد از دو هفته از اخرین رابطه مقعدیم در چند روز اخیر از گذاشتن پنبه و سرکه برای ضد عفونی کردن مقعدم استفاده کردم و مقعدم یکدفه به شدت تنگ شده، خیلی نگرانم،به نظرتون علتش میتونه سرکه باشه؟ چون هیچوقت اینطوری نشده بود، ممنون

    • احتمالا به دلیل رابطه مقعدی در این ناحیه زخم داشته اید و با مالیدن سرکه باعث تحریک عضلات مقعد شده اید. از انجام رابطه مقعدی به شدت خودداری فرمایید تا دچار هموروئید و شقاق و دیگر بیماری های مقعدی نشوید.

  • سلام.من یک ماه و نیم پیش جراحی هموروئید داخلی و خارجی داشتم.ولی بعد از بهبود الان دچار تنگی مقعد شدم و حتی مدفوع معمولی هم باید زور بدم تا بیاد.بعدم نازک میاد.اگرم سفت باشه با درد شدید و خونریزی میاد.دکترم پماد و شیاف داخل مقعدی تجویز کرد با قرص بیزاکودیل ولی بعد از دوهفته مصرف همچنان احساس تنگی دارم و این اسهال های هرروزه میترسم باعث تنگی بیشتر شه.ولی دکترم میگه ضرر نداره و ادامه بده.به نظرتون در نهایت چطور باید درمان بشم؟

  • سلام من به شدت درد مقعدی دارم و نمیخوام عمل کنم به نظرم مقعدم تنگ شده چه راحلی برایه درمان داری به غیر از عمل

  • سلام خانم دکتر من عمل لیزر همورویید و برداشتن اسفنکترانجام دادم الان به تنگی شدید مقعد مبتلا شدم آیا بخاطرالتهاب هست وآیابعد چند ماه تنگی مقعد برطرف میشه؟ تشکر ازصبوری وبا آرامش جواب دادن تان ممنون

    • سلام این مورد را باید با جراح معالج خود در میان بگذارید. تنگی مقعد و التهاب مقعد نباید در حدی باشد که مانع عمل دفع شود. از قدردانی شما نیز متشکرم.

      • سلام تنگی مقعد دارم بگونه ای که اندازه مدفوع به اندازه مداد هستش اما درد یا زخم یا سوزش در مقعد ندارم باد روده زیاد دارم البته چند بارداخل مقدم را کامل خیس زیاد کردم که از ان موقع باعث شد تنگی بگیرم بادویدن و راه رفتن هم بیشتر تنگی اتفاق می افتد.واینکه از بیست روزه که از شیاف ایندو متاسین 100 استفاده میکنم که فکر میکنم تاثیر منفی داردلطفا راهنمایی میکنید🌹

        • سلام از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید و از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از هر اجابت مزاج هم 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  • سلام
    من عمل جراحی همورویید در سال ۸۴ و عمل جراحی فیشرآنال در سال ۹۵ و عمل جراحی فیستول در دو مرحله در سال ۹۷ داشتم. و متاسفانه همه جور بلا سر ناحیه مقعدیم وارد شده به طوری که هنگام دفع حتما باید از انگشتم کمک بگیرم تا تخلیه کامل انجام بشه‌. از طرفی در صورتی که نیاز به اجابت مزاج داشته باشم خیلی کم پیش بیاد که احساس کنم و شاید ماهی دوبار اونم وقتی حالت اسهال یا نیمه اسهال باشه میفهمم که احتیاجه برم سرویس بهداشتی‌. در غیر اینصورت فقط با انگشت میتونم متوجه بشم یا گاها حالات عصبی و دردهای شکمی. در واقع حس نیاز به اجابت رو متوجه نمیشم. برای رفع این مشکلم راهکاری وجود داره یا زندگی رو به همین منوال ادامه بدم؟

    • سلام هم به یک متخصص گوارش مراجعه کنید و هم متخصص جراحی عمومی و لیزر. این مشکل قابل درمان است و باید پی گیری شود تا دچار عوارض بدتری نشده اید.

      • سلام خانم دکتر ،من یه دختر سه ساله دارم ک دوسه ماهه دچار یبوست مزمن شده البته مشکلش ارثی هم هست اصلا هرچی داروی ملین هم ک میخوره باز مدفوعش باوجود دفع روزانه یا نهایتا دوروز یکبار بازهم قطوره لطفا راهنمایی کنید

        • سلام به یک متخصص گوارش یا کودکان مراجعه کنید تا وضعیت ایشان به درستی بررسی شود. مسلما روش درمانی وجود خواهد داشت و نیازمند پی گیری شما می باشد.

      • سلام ابتدا علت تنگی مقعد تشخیص داده می شود. در اکثر مواقع می توان تنگی مقعد را با لیزر درمان و جراحی کرد.

  • سلام وقت بخیر
    من مشکل دفع دارم.البته نه بیرون زدگی و نه خونریزی دارم . و به همین علت ورم شدید در کل شکم برام ایجاد میشه اندوسکوپی هم کردم مشکل ورم معده رو بخاطر.عدم دفع تشخیص دادن.گاهی از دست برای تخلیه کمک میگیرم ولی بعدش دچار سردرد میشم.بخاطر عدم دفع کمر درد و پادرد شدید میگیرم .لطف میکنید که راهنماییم کنید

    • سلام شما باید روزانه حداقل 60 گرم فیبر مصرف کنید. برای جلوگیری از یبوست رژیم غذایی شامل میوه و سبزی و آب و آبمیوه فراوان بسیار کمک کننده است. اگر مدت طولانی دفع نداشتید از یک پرستار و یا بهیار برای عمل تنقیه کمک بگیرید و از زور زدن پرهیز کنید. مصرف داروی ملین برای یک دوره موقت می تواند کمک کننده باشد. اگر این موارد را رعایت کردید و باز هم دچار یبوست و مشکل در اجابت مزاج بودید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. در صورت احساس درد و یا خونریزی در ناحیه مقعد باید به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

  • سلام خسته نباشید
    من درهفته دوالی سه مرتبه رابطه نزدیکی با خانومم دارم الان مقعدم تنگ شده آیا ممکن هست چون هفته ای دو سه بار نزدیکی دارم مقعدم تنگ شده باشد

    • در اکثر مواقع به دلیل وجود توده هموروئید و یا زخم شقاق مقعدی بیمار در هنگام عمل دفع دچار اسپاسم و در نهایت تنگی مقعد می شود.

1 2 3 16
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

اصول رعایت بهداشت مقعد

یکی از مناطق بدن که به صورت پیوسته با آلودگی ارتباط مستقیم دارد مقعد است.…

ژانویه 27, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

جراحی هموروئید با استاپلر یا جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئید (یا بواسیر) یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد است که بسیاری از بیماران…

ژانویه 23, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674