دسته: بیماری های مقعد

دانستنی های دفع مدفوع با کمک دست

بیمارانی که اقدام به دفع مدفوع با کمک دست می نمایند اصولا دچار یبوست شدید می باشند. ممکن است بیمار یک بار مجبور شود از این روش غیر اصولی برای دفع مدفوع کمک بگیرد. اما استفاده از انگشت و دست برای دفع مدفوع می تواند آسیب جدی به بافت مقعد وارد نماید. به همین دلیل بعد از دفع مدفوع با انگشت سریعا برای درمان اصولی یبوست اقدام نمایید.

ممکن است حالا که این مطلب را می خوانید مدت زیادی باشد که با این روش اقدام به دفع مدفوع می نمایید. و حالا می پرسید که راه درمان و چاره چیست؟ بیمارانی که مدت طولانی است که با کمک دست یا انگشت اقدام به دفع مدفوع می نمایند احتمالا تا کنون دچار عوارضی مثل هموروئید یا همان بواسیر و حتی زخم شقاق یا همان فیشر شده اند. این بیماران لازم است به یک متخصص مراجعه کنند و برای درمان یبوست مزمن یک روش اصولی و پزشکی را انتخاب کنند. به علاوه برای درمان هموروئید و شقاق نیز داروی مناسب دریافت کنند.

ناخن انگشتان شما می تواند با تماس با بافت مقعد آن را بخراشد و به آندودرم آسیب برساند. درضمن زیر ناخن محل تجمع میکروب است و لازم است دستکش یا پوشش انگشت استفاده کنید.

عوارض دفع مدفوع با کمک دست

در نظر داشته باشید که تکرار عمل دفع مدفوع با کمک دست یا انگشت علاوه بر این که به بافت مقعد آسیب می رساند در طولانی مدت منجر به ضعیف شدن عضلات لگن می گردد. اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد بیمار نمی تواند به طور ارادی عمل دفع مدفوع را انجام دهد. در نهایت بیمار مجبور می شود که از تنقیه یا همان انما با کمک یک پرستار یا بهیار دفع مدفوع را انجام دهد. این بیماران معمولا دچار هموروئید یا همان بواسیر، شقاق یا همان فیشر می شوند. به اختصار می توان گفت که عوارض دفع مدفوع با کمک دست به شرح زیر است:

  • آسیب به بافت نرم مقعد و رکتوم.
  • برگشت مدفوع به داخل روده.
  • بروز شقاق یا فیشر و زخم.
  • خونریزی مقعدی.
  • بی اختیاری مقعد.
  • انتقال باکتری های مضر در ناحیه مقعد به دیگر نقاط بدن مثل صورت یا ناحیه اطراف.
  • در برخی موارد آسیب به دستگاه دفع ادرار نیز گزارش شده است.

درمان دفع مدفوع با کمک دست

اگر از یبوست مزمن رنج می برید و با کمک دست اقدام به دفع مدفوع می نمایید لازم است که ابتدا علت یبوست را بیابید. درمان سریع یبوست اولین قدم در کنترل این بیماری است. درمان یبوست با یک یا چند روش زیر امکانپذیر است:

  • افزایش فیبر غذایی به اندازه 30 تا 60 گرم معادل 12 عدد میوه حجم مدفوع را زیاد و نرم می کند.
  • افزایش آب نوشیدنی به 8 الی 10 لیوان در روز از خشکی مدفوع جلوگیری می کند.
  • افزایش تحرک و فعالیت بدنی حداقل 20 الی 40 دقیقه در روز منجر به افزایش حرکات دودی روده و تسریع عمل دفع می شود.
  • هر روز حداقل دو مرتبه و در یک ساعت مشخص به توالت بروید و اقدام به دفع مدفوع نمایید. این اقدام منجر به عادت دادن روده به دفع مدفوع منظم می شود.
  • اگر در مسافرت هستید از یک شربت ملین استفاده کنید و حتما یک بطری آب نوشیدنی همراه خود داشته باشید.
  • نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 دقیقه در روز بسیار کمک کننده است. اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید می توانید از داروخانه ها یک لگن درمانی که بر روی توالت فرنگی قرار می گیرد تهیه کنید.
  • اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید یک چهارپایه یا پله توالت فرنگی تهیه کنید و هنگام نشستن بر روی توالت فرنگی از آن استفاده کنید. این وضعیت کمک می کند که زانوها بالاتر از حالت عادی قرار بگیرند و عمل دفع مدفوع مانند حالت نشستن بر روی توالت ایرانی تسریع شود.

درمان عوارض ناشی از دفع مدفوع با دست

بیمارانی که بر اثر دفع مدفوع با کمک دست دچار زخم شقاق و هموروئید و حتی آبسه می شوند لازم است که به یک متخصص جراحی ماهر مراجعه کنند تا برای ایشان دارو تجویز کنند. در مواقعی که بیماری پیشرفت کرده باشد ممکن است عمل جراحی یا لیزر تجویز شود. بنابراین بهتر است از همان ابتدا تحت نظر یک متخصص جراحی و لیزر باشید.

به بیمارانی که دچار بی اختیاری و ضعف عضلات مقعد می شوند توصیه می کنیم که تمرینات کگل را به طور مرتب و روزانه انجام دهند. ممکن است متخصص به این گروه از بیماران توصیه کند که بیوفیدبک یا فیزیوتراپی عضلات کف لگن را نیز انجام دهند. در برخی مواقع عمل جراحی یا لیزر نیز توسط متخصص پیشنهاد می شود.

استفاده از پله توالت فرنگی، یا اسکاتی پاتی یا فوت استول برای درمان یبوست

نکات مهم دفع مدفوع با کمک دست

همانطور که ذکر شد عمل دفع مدفوع با کمک دست را در حد امکان انجام ندهید. اگر مجبور شدید یک بار این کار را انجام دهید مراقبت های لازم را به عمل آورید:

  • حتما دستکش تمیز دست کنید.
  • از یک ژل روان کننده مناسب استفاده کنید.
  • به آرامی این کار را انجام دهید.
  • به مدفوع فشار نیاورید.
  • اگر مدفوع با دست خارج نشد اصرار به این کار نداشته باشید.
  • مدت زمان طولانی از این روش استفاده نکنید.

سوالات متداول دفع مدفوع با کمک دست

1-آیا دفع مدفوع با کمک دست ضرر دارد؟

دفع مدفوع با کمک دست علاوه بر این که به بافت رکتوم و مقعد آسیب می رساند در طولانی مدت منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد و بروز بی اختیاری مقعد می شود.

2-تنقیه بهتر است یا دفع مدفوع با کمک دست؟

مسلما درمان یبوست و رفع مشکل گوارشی بیمار در اولویت قرار دارد. اما توصیه می شود اگر مدت زیادی است که دفع مدفوع نداشته اید و احساس می کنید که نیاز است با کمک دست این کار را انجام دهید از انجام این کار خودداری کنید. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای عمل تنقیه یا انما به طور اصولی کمک بگیرید.

3-چرا مدفوع من مثل سنگ سفت است؟

عادات غذایی بیمار، میزان تحرک و سبک زندگی بیمار، بیماری های گوارشی مثل روده تحریک پذیر و کم آبی بدن منجر می شود که بیمار مدفوع سفت و سختی داشته باشد و دچار یبوست مزمن شود.

4-مدفوع سفت و سخت را چگونه دفع کنیم؟

به محض این که با مدفوع سفت و سخت مواجه می شوید شروع کنید به مصرف غذاها و یا داروهای ملین مثل پودر پیدرولاکس. مصرف آب را به 10 لیوان در روز افزایش دهید و روزانه 10 عدد میوه پرفیبر مثل خیار و نارنگی مصرف کنید. استفاده از لگن آب گرم و حمام آب گرم نیز کمک می کند. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید تا دچار یبوست مزمن نشوید.

5-سندرم دفع سخت چیست؟

سندرم دفع سخت به حالتی گفته می شود که بیمار توانایی دفع مدفوع را به هر دلیلی ندارد. این بیماران ممکن است از تنقیه یا انگشت برای دفع مدفوع کمک بگیرند.  سندرم دفع سخت با یبوست فرق دارد و یبوست به معنای عدم توانایی بیمار در دفع مدفوع نمی باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • خانم دکتر عزیز سلام. من مدت زیادی هست که با کمک فشار دست دفع مدفوع را انجام میدم. یبوست هم نداشته باشم باز هم عمل دفع برام سخته. احتمالا عضلات مقعدم مشکل پیدا کرده. تنگی مقعد هم دارم. اگر به شما مراجعه کنم لازمه جراحی کنم یا دارو میدین؟

    • سلام ابتدا یک دوره داروی قوی برای شما تجویز می شود. اگر بهبودی رضایت بخش باشد نیازی به جراحی یا لیزر نخواهد بود.

      • سلام.بنده هم حدود پنج سالی هست که با کمک دست دفع میکنم و اگر از دست کمک نگیرم دفع نمیشه
        الان که نوشتید در طولانی مدت عوارض داره راهی برای درمان نیست؟ چون مقعدم هم دچار شکاف شده و گاهی تورم میکنه و کمی خون میاد
        همش هم نفخ دارم

        • سلام احتمالا علاوه بر ضعیف شدن عضلات مقعد دچار شقاق هم می باشید. برای درمان شقاق دارو تجویز می شود و اگر لازم باشد لیزر شقاق توصیه می شود. برای تقویت عضلات مقعد هم بیوفیدبک یا فیزیوتراپی کف لگن پیشنهاد می شود.

      • سلام و عرض ادب
        بنده چندین بار در چند سال گذشته برام پیش آمده که هنگام دفع مدفوع لکهای شیری رنگ عفونت در مدفوع دیدم الان هم دو ساعت پیش با مدفوع عفونت ژله ای مانند شیری رنگ زیادی دیدم البته حدود یک هفته ای هست ک درد شدید در قفسه سینه داشتم ولی آزمایشاتم خوب بود کرونا نداشتم
        میخواستم ببینم آیا خطر جدی هست ک ب پزشک مراجعه کنم چون در دست رأس پزشک نداریم
        ممنونم

    • سلام خانوم دکتر. من بعد از خوندن این مطلب متوجه شدم که من هم دچار سندروم دفع سخت هستم و خیلی وقتا از دستم کمک میگیرم. همیشه فکر میکردم بخاطر یبوسته اتفاقا دیروز هم برای همین موضوع به دکتر گوارش مراجعه کردم و گفتم که حتی وقتی مدفوعم نرمه بازم دفع سختمه ولی مشکلمو تشخیص ندادن! کاش تهران بودم.
      لطفا راهنمایی کنید که برای این موضوع باید به چه متخصصی مراجعه کنیم و اگر در مشهد دکتری سراغ دارید خیلی ممنون میشم معرفی کنید. سپاس از پاسخگویی شما

      • در مواقعی که دفع مدفوع به سختی انجام می شود اسپاسم و تنگی مقعد بروز می کند. این تنگی مقعد ممکن است به دلیل وجود زخم شقاق در ناحیه مقعد باشد. در برخی موارد نیز مشکلات گوارشی و عصبی و تغذیه نامناسب منجر به بروز این وضعیت می شود. از مطب من می توانید وقت ویزیت آنلاین بگیرید. اگر بیماری شما به دلیل بروز شقاق باشد یک دوره داروی قوی و رژیم غذایی سالم تجویز می شود.

    • سلام وقت بخیر من ام اس دارم و داروی مبترا استفاده میکنم من یه زمانی نمیتونستم ادار کنم ک با دست میتونم ادار کنم و انگار یه جوری شد شرایط ک دفعمم هم به همین صورت شد.. الان مشکل ادرارم حل شده ولی نمیتونم بدون دست دفع کنم و اصلا یبوست ندارم ولی نمیتونم دفع کنم چیکار کنم؟ و شما ویزیت انلاین هم انجام میدین؟ ممنون

      • برای بررسی سلامت مقعد می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. توصیه می کنم تمرین کگل و بیوفیدبک برای تقویت عضلات کف لگن و مقعد را انجام دهید.

        • سلام خانم سعادت من عمل روده کردم وسیله گذاشتم حدود 1ماه عمل کردم از یک ما تا حالا خوب نتونستم دستشویی کنم اگه میشه جواب سوال من را بدید باتشکر

          • سلام خدمت خانوم دکتر عزیز و راهنمایی های خوب شما
            بنده چندسالی هست با دست تخلیه انجام میدم اما نه همیشه، اما تقریبا یکسال یا دو سالی میشه که اگه سریع تخلیه انجام نشه مدفوع برمیگرده، خواستم ببینم علتش چیه واقعا اذیتم می کنه.
            باز هم ممنونم

          • ممکن است زخم شقاق در ناحیه باشد. با برخورد مدفوع به زخم ناحیه تحریک می شود، مقعد شما تنگ می شود و مدفوع برمی گردد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  • سلام خانم دکتر. من الان 30 سالمه.تقریبا از 10-11 سالگی ازاین روش استفاده میکنم با آب گرم. جوری که اصلا یادم نمیاد برای تخلیه مدفوعم زور زده باشم. خیلی راحت تخلیه میشه.
    الان این مطلب رو که خوندم ذهنم درگیر شد. نیاز به معاینه
    و درمان هست واقعا؟؟؟
    من مشکلی برام پیش نیومده. فقط مقعدم یه چیزی مثل گوشت اضافه داره.که همیشه نیست. بعضی وقتها حسش میکنم. نه درد داره، نه سوزش، نه خونریزی.

    • سلام این عمل می تواند عضلات مقعد را ضعیف کنید و در سنین بالاتر کنترل دفع گاز و مدفوع را نداشته باشید. برجستگی هایی که مشاهده می کنید احتمالا هموروئید می باشد. حتما برای درمان فوری به یک متخصص مراجعه کنید و برای دفع مدفوع از دست یا انگشت کمک نگیرید.

      • ِسلام ببخشید من چند ماهی هست دفع مدفوع با دست انجام میدم و شکمم بعضی موقع ها درد میکنه والان خیلی ببخشید اسهال یکم شدید میرم و الان متوجه شدم سمت راست شکمم باد کرده چیز خطرناکیه؟

  • ببخشید یه سوال الان من وقتی می خوام دشویی کنم زور میزنم درد می گیره شیکمم و دشویی ام نمیاد ویه برجستکی نه چندان بزرگ دارم که نه درد می گیره ونه می سوزه و فقط وقتی می شینم وزور میزنم بیرون میاد و وقتی فشار میدم انگار 2تا تخم یا سنگ ریز داخلش است چی کارکنم عادیه یانه و چه کنم تا دشویی هم بیاد گفتم که زور میزنم دشوییم نمیاد ودرشیکمم چیزی تیر میکشه ودرد میگره😟😟😓😓😓😓😓😭😭😔

    • سلام علاوه بر این که باید یبوست را کنترل کنید لازم است از مطب نیز وقت ویزیت بگیرید. احتمالا دچار هموروئید شده اید. از خوددرمانی پرهیز کنید و حتما به متخصص مراجعه کنید.

  • سلام خانم دکتر بلقیس هستم 9 ماه میشه که تو بسترم و مشکل یبوس دارم 10 روز بعد یا 5 روز بعد دفع میکنم برایم یه کمی رهنمایی کنید چی انجام بدم و ناگفته نمونه که منو با یه متخصص جراحی نخاع شوکی وصل کنید چرا که از اثر اصابت گلوله در دیسک کمر از ناحیه پاهایم بی حرکتم و باشنده افغانستان ام

    • سلام به هیچ عنوان برای دفع مدفوع از دست کمک نگیرید. از داروخانه شربت ملین بگیرید. هر روز 10 دقیقه و 3 بار در روز در لگن آب گرم بنشینید. غذای پرفیبر مثل نان سبوسدار و سبزی و میوه زیاد میل کنید و روزی 10 لیوان آب میل کنید تا یبوست شما رفع شود. هر روز نیم ساعت قبل و بعد از غذا در دستشویی بنشینید تا روده های شما به عمل دفع عادت کنند. اگر در ناحیه مقعد زخم دارید با کمی روغن نارگین یا زیتون ناحیه را کمی چرب کنید. با مطب من تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بابت متخصص جراحی مغز و اعصاب و نخاع متاسفانه کسی را نمی شناسم که به شما معرفی کنید. می توانید در گوگل جستوجو کنید. سلامت باشید.

      • لام من یه خانم ۳۵ساله هستم که از ۱۵سالگی اولین یبوست رو تجربه کردم و الان هر سه روز یا چهار روز یه بار با کمی کمک دست مدفوع میرم و گاهی خونریزی هم دارم کمی بیرون زدگی هم وجود داره که بعد مدفوع سخت خارش و درد دارم اما از خجالت و ترس سالهاست که این درد رو تحمل میکنم لطفا کمی در مورد روش معاینه و اینکه آیا بیهوشی انجام میشه توضیح بدید سپاس از شما 🙏🌸

        • سلام معاینه بیماری های مقعد دردناک نیست و اگر بیمار درد داشته باشد به هیچ عنوان معاینه داخلی نیز انجام نمی شود. به احتمال زیاد مبتلا به هموروئید و شقاق می باشید. اگر بعد از مصرف یک دوره داروی قوی و اصلاح رژیم غذایی درمان نشوید به شما درمان با لیزر پرتوان پیشنهاد خواهد شد. اگر هموروئید و شقاق درمان نشود ممکن است دچار بیماری های دردناک دیگری شوید که نیاز به مراجعه اورژانسی خواهد داشت. بنابراین خجالت نکشید و در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.

        • خانوم من کامنت شمارو الان خوندم واقعا چجوری تحمل کردید این همه سال اخه چرا خجالت دکتر زن معاینتون میکنه من سه سال با این بیماری شدید مبارزه داشتم چندروز پیش رفتم پیش یه متخصص که ازلیزر پرتوان استفاده میکرد واقعا زندگی واسم آسون تر شده دیگ عصبی نیستم واقعا اشتباه نکنید من هم تنگی داشتم خونریزی دردشدید حتما برید برای لیزر یادتون باشه نوع لیزر پرتوان و توسط جراح لیزر باتجربه باشه

  • سلام خانم دکتر برای درمان یبوست و سفتی مدفوع چند ساله
    که با دست دفع مدفوع را انجام دادم به چه متخصصی برای یبوست بایدمراجعه کنیم؟

    • علاوه بر این که لازم است به متخصص تغذیه و گوارش مراجعه کنید لازم است معاینه مقعدی توسط متخصص جراحی عمومی نیز داشته باشید. تا مطمئن شویم که زخم و توده ای در ناحیه نداشته باشید.

  • سلام خانم دکتراگه مدفون سبزرنگ باشه همراه بااسهال وهم غیراسهال مشکل چیست باتشکر

  • سلام خانم دکتر من ۱۳ سال پیش که زایمان کردم دچار یبوست شدم واز اون موقع درگیر این بیماری هستم گاهی یبوست ندارن وگاهی به سختی دفع دارم وگاهی با خونریری البته همیشه این طور نیست ولی از همون۱۳ سال میش یک زائده ی گوشتی از بیرون مقعدم آویزون شد البته از داخل نیست از کنار لبهای بیرونی مقعدم هست ودرد هم نداره قبلا که مراجعه کردم دکتر گفت نیازی به برداشتنش نیست وممکنه بزرگتر هم بشه وگفتن عمل کردنش بدتر هست الان چندروزی هست که دوباره درد دارم هنگام دفع و خونریزی واحساس میکنم این زائده بزرگتر شده چکار کنم برای یبوستم و خونریری واینکه این گوشت اضافه چی هست و قابل عمل هست یا نه؟

  • سلام ، من حدود یک سالی میشه دچار یبوست مزمن شدم ،قبلا از قرص سنا برای تخلیه استفاده میکردم که دیگه اونم جواب نمیده. الان من باید چیکار کنم ؟ هر روشی ام امتحان کردم ورزش و خوردن و فیبر و آب هیچکدوم تاثیری نداشتند

1 2 3 15
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست

پودر پیدرولاکس برای درمان یبوست روشی تاثیرگذار و مفید است که در پاکسازی مدفوع سفت،…

مارس 16, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

نکات مهم در مورد عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی

عوارض و احتمال بارداری در رابطه مقعدی، سبب شده است که افراد قبل از انتخاب…

مارس 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ماساژ پرینه چیست و چه فوایدی دارد؟

قبل از اینکه پاسخ سوال ماساژ پرینه چیست را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم،…

مارس 6, 2024
  • بیماری های مقعد

پروکتولوژی چیست؟ و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

بیماری ‌ها و اختلالات نواحی مقعد، رکتوم و کولون به صورت تخصصی توسط پروکتولوژیست مورد…

مارس 2, 2024
  • بیماری های گوارشی

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده چیست؟

پرولاپس رکتوم یا افتادگی روده یکی از مشکلات کمتر شایع دستگاه گوارش است که بیشتر…

فوریه 13, 2024
  • بیماری های مقعد

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان جزء بیماری‌ های مهمی است که قابلیت بدتر شدن…

فوریه 6, 2024

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674