دسته: بیماری های مقعد

برای خونریزی مقعدی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

زمانی که بیمار دچار خونریزی مقعدی می شود ممکن است به بیماری شقاق یا همان فیشر، هموروئید یا همان بواسیر مبتلا باشد. تا زمانی که به بواسیر یا هموروئید داخلی مبتلا باشید شما فقط خونریزی را مشاهده می کنید و درد و سوزشی ندارید. و بیمار تنها در هنگام مدفوع چند قطره خون مشاهده می کند. اما زمانی که بیماری سوزش و درد هم همزمان با خونریزی مقعدی مشاهده می کند احتمالا دچار شقاق شده است. خونریزی های شدید و زیاد به رنگ روشن می توانند نشانه ترکیدن هموروئید ترومبوزه باشد. در این زمان باید به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

بهترین دکتر خونریزی مقعدی کیست؟

زمانی که بیماران دچار چنین مشکلی می شوند سردرگم شده و نمی دانند به چه دکتر متخصصی مراجعه کنند. همانطور که ذکر شد برای پی گیری و درمان خونریزی های مقعدی به رنگ روشن بهتر است به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. متخصصی را انتخاب کنید که علم و تجربه کافی برای درمان خونریزی مقعدی را داشته باشد تا بتواند با تشخیص سریع بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد دهند.

برای خونریزی مقعدی ناشی از شقاق و هموروئید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که بیماری بواسیر داخلی می باشد آن را کنترل کنید و با رعایت نکاتی که توسط دکتر خونریزی مقعدی توصیه می‌ شود از تشدید آن جلوگیری کنید. اما زمانی که کوچک ترین خونریزی در ناحیه مقعد مشاهده کردید سریعاً به متخصص مراجعه کنید. انتخاب پزشک متخصص بسیار مهم است. زیرا عدم درمان خونریزی مقعدی با روش صحیح باعث طولانی تر شدن درمان و همچنین بروز مشکلات جدی در بیمار می شود. همچنین دکتر متخصص خونریزی مقعدی باید با تمامی روش های درمانی به روز و جدید آشنا باشد و سوابق کافی برای درمان را داشته باشد.

چه زمانی خونریزی مقعدی خطرناک است؟

  • زمانی خونریزی مقعدی خطرناک و اورژانسی است که بیمار علائم زیر را از خود بروز بدهد: تنفس تند و سطحی
  • وجود سرگیجه
  • تار شدن میدان دید
  • داشتن حالت تهوع و همچنین غش کردن
  • وجود رطوبت، سردی و رنگ پریدگی پوست
  • کم شدن ادرار
  • لخته شدن خون یا درد در ناحیه مقعدی و شکم

در این مواقع بیمار باید به طور اورژانسی به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کند.

دلایل خونریزی مقعدی چیست؟

خونریزی مقعدی دلایل مختلفی می‌ تواند داشته باشد که از جمله جدیدترین دلایلی که برای این مشکل می‌ توان نام برد عبارت است از: مدفوع سفت، یبوست مزمن، پارگی پوست مقعد که همان شقاق مقعد یا فیشر مقعد نامیده می‌ شود و از همه مهم تر که بسیار شایع می باشد بواسیر یا هموروئید است.

علاوه بر این خونریزی مقعدی به رنگ تیره و حتی سیاه می تواند نشانه‌ ای از یک بیماری بسیار خطرناک مانند سرطان روده و سرطان مقعد باشد.

سوالات متداول خونریزی مقعدی و انتخاب دکتر متخصص

۱-‌ مراجعه به دکتر خونریزی مقعدی چقدر اهمیت دارد؟ 

برای درمان خونریزی مقعدی به یک دکتر متخصص باتجربه در این زمینه مراجعه کنید تا دچار عوارض و تشدید این بیماری نشوید. مراجعه دیرهنگام به دکتر خونریزی مقعدی می تواند منجر به نیاز بیمار به عمل جراحی شود. علائم این بیماری معمولا با مصرف داروی درست و به جا از بین می رود.

۲- ویژگی های یک پزشک خوب برای درمان خونریزی مقعدی چیست؟ 

باید برای درمان خونریزی مقعدی به پزشکی مراجعه کنید که اطلاعات کافی در این زمینه درمان و جراحی و لیزر هموروئید، شقاق، آبسه مقعدی و فیستول مقعدی را داشته باشد.

۳- روش تشخیص پزشکی در هنگام خونریزی مقعدی چیست؟ 

معمولاً دکتر خونریزی مقعدی از روش های مختلفی برای تشخیص بیماری استفاده می‌ کنند که از جمله این روش ها کولونوسکوپی و همچنین غربالگری خون در مدفوع می باشد. همچنین زمانی که بیماری هموروئید به صورت خارجی باشد آن ها می‌توانند با بررسی علائم که معمولاً رنگ و حالت آن می باشد بیماری را تشخیص داده و راه درمان مناسب را تجویز می کنند. عمداتا علت خونریزی مقعدی با معاینه ساده مقعد مشخص می شود.

۴- آیا تجربه پزشک برای درمان خونریزی مقعدی تاثیر گذار می باشد؟

با اطمینان می توان گفت که دکتر خونریزی مقعدی باید دارای تجربه کافی برای انجام این کار باشد. زیرا یک دکتر متخصص باتجربه بهترین و سریعترین روش درمان را برای شما تجویز می کند تا برای مدت طولانی درگیر بیماری نباشید.

۵- مدر‌ک پزشک متخصص که برای خونریزی مقعدی باید به آن مراجعه شود چیست؟ 

برای درمان خونریزی مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. یک پزشک عمومی بعد از گذراندن دوره تخصصی جراحی عمومی می تواند بورد تخصصی جراحی را دریافت کند. سپس متخصص جراحی عمومی می تواند با گذراندن دوره های لیزر کار جراحی با لیزر را انجام دهد. توجه کنید که جراحی با لیزر نیازمند هنر و تجربه بالای جراح می باشد.

۶- روش های مختلف درمان خونریزی مقعدی چیست؟

دکتر خونریزی مقعدی می تواند در سریع ترین زمان ممکن این بیماری را تشخیص دهد و درمان مناسب را ارائه کند. مثلاً اگر بیمار دچار شقاق یا هموروئید باشد و در روزهای ابتدایی به پزشک مراجعه کند با استفاده از دارو درمان خواهد شد. اما در صورتی که بیماری پیشرفته تر باشد و باعث آسیب به بافت مقعدی گردد باید با کمک جراحی یا با کمک روش های پیشرفته تری مانند استفاده از لیزر درمان شود.

7-برای خونریزی مقعدی بدون درد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

خونریزی مقعدی بدون درد معمولا نشانه هموروئید داخلی است. برای تشخیص و درمان هموروئید داخلی به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خانم دکتر زهرا سعادتی من خون ریزی دارم از مقعدم 10 سال میشه درد یا سوزش ندارم فقط خون ریزی دارم

  • با عرض سلام من 51 ساله هستم حدود 11 روز قبل به علت داشتن خونریزی بخاطر شقاق و داشتن هموروئید خارجی به متخصص کلون مراجعه و بوتاکس تزریق نمودند و داروهای دیلتیژل و لیدوکایین دادند که من متاسفانه به هر دو واکنش بد داشته و سوزش و خارش دارم که دوباره به من پماد ویتامین آ-دی تجویز شده. آیا بدون استفاده از پماد دیلتیژل در داخل -شقاق عمیق با بوتاکس درمان میشود؟ داروی جایگزین وجود ندارد ؟دردهای حالت نیزه ای و تیز همراه با سوزش دارم البته بعد از اجابت مزاج . آیا این دردها طبیعی است و باید زمان یک تا دو ماه بعد از تزریق سپری شود ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام داروهای مختلفی برای درمان شقاق وجود دارد که بعد از معاینه بیمار تجویز می شود. بوتاکس تاثیر آنی ندارد و تا فلج شدن عضله مورد نظر پزشک حداقل یک هفته زمان می برد.

  • سلام وقتتون بخیر
    بنده چندسالی هست یبوست دارم. همیشه سعی کردم با رژیم غذایی برطرف کنم اما گاهی ب دلیل مشغله کاری باز برمیگرده
    تا هفته پیش ک بعد از 5 روز یوبس بودن دفع مدفوع همراه با خونریزی بود
    الان یک هفته ست که بعد از دفع خون میاد
    البته گاهی اوقات اگر دفع مدفوع هم نباشه و فقط دفع ادرار باشه، با کمی باز شدن دریچه خون میاد
    تا جایی که مطمئنم هیچ دانه ای بیرون یا داخل نیست و اینکه همراه با مدفوع خون نیست
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    نیازه چه اقداماتی انجام بدم
    خیلی ممنون

    • سلام احتمالا دچار زخم شقاق شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. به علاوه مراقبت های خانگی و مصرف شربت ملین را در نظر بگیرید. درمان خانگی به تنهایی برای شما کافی نیست و حتما باید از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید.

  • سلام خسته نباشید خانم دکتر
    از سه ماهگی متوجه زخمی در معقد دخترم شدم و زمانی که به دکتر بردمش فهمیدم شقاق بوده وتا حالابه سه متخصص جراحی بردمش ولی برعکس بجای بهبود زخمش بزرگتر شده و در ضمن زمانی که متوجه زخمش شدم هرگز یبوست نداشت چون فقط شیر میخورد واونم شیر مادر,دوره درمانشم کامل و بدون هیچ وقفه یا اشتباهی سپری کردم هر دو ماه یک دوره درمان کامل ،ولی بهبودی در کار نبوده البته اصلا خونریزی ندارد و حتی به ندرت یبوست دارد،پمادها هم،لیدوکائین اچ،دیلتیژل۲درصد،باکتروماد،وازلین،
    دیگه نمیدونم چیکار کنم خیلی نگران دخترمم الان یازده ماهشه،لطفا راهنماییم کنید؟

    • سلام ممکن است به برخی از داروها حساسیت داشته باشند و از آنجایی که نمی توانند این مورد را به زبان بیاورند شما باید مراقب علائم ایشان باشیدو برخی داروها مثل لیدوکائین نیز نباید بیشتر از حد توصیه شده مصرف شوند زیرا به شدت به پوست آسیب می رساند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت بیمار داروی مناسب تجویز خواهد شد. آب هم زیاد به ایشان بنوشانید و ناحیه را همراه تمیز نگهدارید.

  • سلام خانم دکتر من بعداز زایمان طبیعی که داشتم دچار بواسیر شدم و گاهی که یبوست میگرفتم خیلی اذیت میشدم تا اینکه بعداز ۵ سال یبوستم شذید شد و موقع دفع خونریزی داشتم که بیحال میشدم .حالا باردار شدم و هفته ۶ هستم و خیلی تهوع و استفراغ دارم وبدتر شده مریضیم یبوست شدید گرفتم و سوزش وحشتناک و درد دارم تا اینکه رفتم دکتر زنان گفتن قرص دمیترون خیلی یبوست میاره وبه جاش شربت مینوماگ دادن که یبوستم برطرف بشه حالا با اینکه اسهال شدم ولی خیلی وحشتناک تر موقع دفع سوزش و درد شدید دارم چیکار کنم ویش کی برم دکتر من اصفهان زندگی میکنم تو رو خدا راهنماییم کنین!🙏🙏

    • سلام به زنان توصیه می شود تا زمانی که بیماری های مقعدی آنها مثل هموروئید و شقاق درمان نشده است اقدام به بارداری نکنند. زیرا فشار بارداری منجر به تشدید بیماری های مقعدی می شود. مراقب باشید که داروهای ملین را در حدی استفاده کنید که نه یبوست داشته باشید و نه اسهال زیرا هر دو وضعیت بیماری هموروئید را تشدید می کند. برای دریافت داروی مناسب نیز می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بدون ویزیت بیمار نمی توان دارو تجویز نمود. نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج نیز توصیه می شود.

  • باسلام و عرض ادب. 31 سالمه و مدت زیادی است هر از گاهی در دفع مدفوع دچار ناراحتی و درد میشوم ولی مدفوعم سفت نیست و بصورت رشته باریک و حجم کم خارج میشه،خواستم بدونم چه مشکلی دارم و باید با چه دکتری صحبت کنم!! حداقل دو هفته یکبار این مشکل برام پیش میاد
    ممنونم میشم راهنماییم کنید

  • سلام خانم من ۵ ساله خونریزی دائم با دل درد داره انواع عمل ها رو از شقاق هموروئید کوتاه کردن روده فیزیوتراپی و ... انجام داده و به نتیجه نرسیده میشه علتش رو بیان کنین

    • ایشان باید به فوق تخصص کولون مراجعه کنند تا علت عود بیماری ایشان کاملا مشخص شود.

  • سلام
    مدت دو ماه است با درد شدید مقعد و یبوست وگاهی در هنگام دفع با خونریزی مواجه هستم بعد از مراجعه به دکتر وانجام کولونسکوپی ونمونه برداری دکتر فقط شیافت و ملین کننده تجویز کردند ولی هنوز با درد و سوزش وگاهی خونریزی در هنگام یبوست همراه است در ضمن ملین کننده ها زیاد تاثیر ندارند و اکثر اوقات مدفوع با چسبندگی زیاد وبه سختی و به صورت باریک خارج میشود لطفا راهنمایی کنید که با ویزیت شما و با دارو قابل درمان است یا با لیزر درمانی باید اقدام کرد؟ لطفا در مورد هزینه لیزر درمانی و آیا شامل بیمه تکمیلی میشود یا نه توضیح فرماییدممنون

    • ابتدا باید نوع بیماری شما تشخیص داده شود. سپس می توان روش درمان مناسب را پیشنهاد کرد. معمولا بیمه ها هزینه لیزر را پرداخت نمی کنند.

  • سلام نیمه شب بخیر
    پسردایی من حدود۲سال پیش دچارخونریزی شدیدمقعدی به همراه سستی وبی حالی شدن
    والان بعدازدوسال مجدددچارخونریزی شدیدمقعدی همراه بابیهوشی شدن
    خانم دکترمیشه لطف بفرماییدعلت بیماری ودرمانش روبگید

    • بسته به مقدار و رنگ خون بیماری های گوناگونی ممکن است تشخیص داده شود. هرچه خون روشن تر باشد مربوط به ناحیه مقعد و پایین دستگاه گوارش است. هرچه خون تیره تر باشد می تواند مربوط به معده و دستگاه گوارش فوقانی باشد. لازم است به متخصص مراجعه کنند.

  • وقت بخیر خانم دکتر
    خانمم بعد از زایمان دچار فیشر شده مقدور نیست که بیام تهران اگر جنوب بخصوص شیراز از همکاران ترجیحا خانم کسی را میشناسید که جراحی لیزر میکند لطفا محبت کنید معرفی کنید ممنون

    • سلام متاسفانه در شیراز و شهرهای دیگر متخصص جراحی و لیزر نمی شناسم.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

جراحی هموروئید با استاپلر یا جراحی هموروئیدوپکسی

هموروئید (یا بواسیر) یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد است که بسیاری از بیماران…

ژانویه 23, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674