دسته: بیماری های مقعد

راحت شدن از گوشت اضافه مقعدی

اگر مبتلا به هموروئید یا بواسیر هستید حتماً باید اطلاعاتی در مورد اینکه گوشت اضافه مقعدی چیست داشته باشید. گوشت اضافه مقعدی به رشد غیر سرطانی پوست اطراف مقعد گفته می شود. گوشت اضافه مقعدی معمولا به دنبال یک بیماری مقعدی درمان نشده مثل هموروئید و شقاق و به خصوص هموروئید ترومبوزه تخلیه نشده بروز می کند.

اندازه تکه های گوشتی اضافی که در اطراف مقعد یا روده بزرگ تشکیل می شوند معمولاً کوچک و کمتر از چند میلیمتر هستند و رنگ گوشت اضافه مقعدی ممکن است به همان رنگ پوست کمی تیره تر باشد. این بیماری معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی کند. البته معمولاً علامت بیماری ترومبوز یا هموروئید و یا سایر بیماری‌ها می باشد و به تنهایی نمی تواند بروز کند.
گوشت اضافه مقعدی بر زیبایی بافت اطراف مقعد تاثیر نامطلوب می‌گذارند و حالت ناخوشایندی را به وجود می‌آورند که باعث ایجاد حساسیت و خارش هم می شود. شما خودتان اقدام به برداشتن یا حذف گوشت اضافه مقعدی نکنید. برداشتن آنها باید توسط متخصص جراحی و لیزر و یا یک متخصص جراحی عمومی انجام شود. ولی واقعا گوشت اضافه مقعد چیست و چگونه اطراف مقعد ایجاد می شود و چطور می توانیم آنها را از بین ببریم.

گوشت اضافه مقعدی ناشی از بروز بیماری هموروئید

روش خانگی برای از بین بردن گوشت اضافه مقعدی چیست؟

شاید مشتاق باشید بدانید که روش خانگی برای از بین بردن گوشت اضافه مقعدی چیست اما خوب است بدانید که گوشت اضافه مقعدی یک رشد غیر سرطانی است و تلاش برای از بین بردن آنها در خانه می تواند باعث درد و عوارض دیگری شود و روش های خانگی برای حذف یا درمان آنها در این ناحیه حساس وجود ندارد و اثبات نشده است.
درمان و جداسازی آنها باید حتما توسط یک متخصص جراحی انجام شود زیرا به دلیل نزدیکی به محل مقعد باکتری های موجود در مدفوع می تواند باعث صدمه و عفونت جدی به مقعد شود. بعضی وقت ها گوشت اضافی مقعدی ممکن است بیش از حد و به طور غیر عادی رشد کنند و حالت سرطانی به خود بگیرد که در این موارد غیر معمول باید حتماً با متخصص جراحی مشورت کنید.

علل بروز گوشت اضافه مقعدی چیست ؟

گوشت اضافه مقعدی ممکن است تقریباً در هر نقطه از پوست اطراف مقعد ظاهر شود. برخی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی نسبت به ایجاد آنها مستعدتر باشند. گوشت اطراف مقعد معمولاً از بافت های اطراف آن شل تر و نرم تر است. زیرا پوست در این ناحیه باید در حین حرکت روده بزرگ، باز و متسع شود تا مدفوع بتواند به راحتی خارج شود.

اگر رگ های خونی اطراف مقعد دچار تورم و التهاب شوند،گوشت اضافه مقعدی ایجاد می شود زیرا بعد از کاهش تورم مقداری از گوشت اضافی مقعدی به همان حالت متورم و متسع باقی خواهند ماند.

عواملی که باعث متورم شدن رگهای مقعد می شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • بواسیر
  • یبوست
  • اسهال
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • ورزش سنگین
  • بارداری
  • لخته شدن خون

علت های اصلی ایجاد گوشت اضافه مقعدی چیست؟

آگاهی در مورد اینکه علت اصلی بروز گوشت اضافه مقعدی چیست به پیشگیری از ایجاد آن کمک می کند. سه علت اصلی باعث تشکیل گوشت اضافی در این ناحیه می شود که شامل:

اصطکاک یا سوزش: گوشت اضافه مقعدی بیشتر در چین های این ناحیه ایجاد می شوند و ممکن است به دلیل اصطکاک ناشی از ورزش، نشستن طولانی مدت یا لباس های تنگ ایجاد شوند و رشد بیشتری پیدا کنند.

اسهال یا مدفوع شل به طور مکرر باعث تحریک پوست اطراف مقعد می شود، زیرا مدفوع اسیدی است و اگر این ناحیه با کاغذ توالت خشن پاک شود بروز گوشت اضافه مقعدی را باعث می شوند.

یبوست: پوست باید کشیده شود تا بتواند مدفوع بزرگ یا سخت را در خود جای دهد. در این مواقع یک کرنش ساده می تواند به ناحیه مقعد فشار وارد کند و منجر به پارگی مویرگ های خونی در مقعد شود. اگر پوست مقعد بعد از این اتفاق به حالت اولیه خود باز نگردد گوشت اضافه مقعدی ایجاد خواهد شد.

بواسیر: هموروئید یا بواسیر یکی از بیماری‌های بسیار شایع می باشد و تقریبا از هر ۲۰ نفر یک نفر به آن مبتلا خواهد شد. این بیماری یکی از دلایل اصلی ایجاد گوشت اضافه مقعدی می باشد. در بیماری هموروئید رگهای اطراف این ناحیه متورم و ملتهب می شوند. بعد از اینکه بواسیر یا هموروئید درمان شد و بهبود پیدا کرد رگ ها به حالت اولیه خود باز خواهند گشت و کوچک می شوند اما بعضی از مناطق مقعد ممکن است به حالت کشیده باقی بمانند و گوشت اضافه مقعدی را تشکیل دهند.

بیماری کرون: یکی از بیماری های التهابی روده می‌باشد که باعث بروز اسهال و یبوست مکرر خواهد شد. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ انجام شده نشان داده که افراد مبتلا به بیماری کرون به احتمال زیاد دچار گوشت اضافه مقعدی خواهند شد.

روش تشخیص گوشت اضافه مقعدی چیست؟

در پاسخ به این سوال که روش تشخیص گوشت اضافه مقعدی چیست باید گفت که اگر گوشت اضافه مقعدی به راحتی قابل مشاهده باشد با یک معاینه فیزیکی ساده توسط پزشک قابل تشخیص است. در غیر این صورت نیاز به انجام معاینات دقیق تر از طریق تصویربرداری پزشکی و یا معاینه با انگشت توسط پزشک می باشد.

اگر گوشت اضافه مقعدی رشد زیادی کرده باشد ممکن است تصویربرداری دیجیتال از داخل روده بزرگ انجام شود زمانی که پزشک نیاز به معاینه های دقیق و عمیق تر داشته باشد از روش سیگموئیدوسکوپی استفاده می‌کند. سیگموئیدوسکوپی همیشه برای تشخیص گوشت اضافه مقعدی لازم نیست. پزشک این عمل را فقط هنگامی انجام می دهد که احتمال می دهد فرد مبتلا به پولیپ روده بزرگ نیز شده باشد.

درمان گوشت اضافه مقعدی چیست؟

مهم است که بدانیم روش درمان گوشت اضافه مقعدی چیست اما همیشه هم برداشتن یا درمان گوشت اضافه مقعدی ضروری نیست. بعضی از این گوشت های اضافی اگر خیلی کوچک باشند بدون انجام برش قابل برداشتن هستند. پزشک با استفاده از لیزر پرتوان می تواند بدون خونریزی و اسکار این گوشت های اضافه را بردارد.

همچنین ممکن است پزشک از روش لیزر درمانی برای از بین بردن گوشت اضافه مقعدی استفاده کند که به این ترتیب بافت های اضافی به طور تدریجی با لیزر از بین خواهند رفت. این روش درمان برای گوشت اضافه هایی استفاده می شود که بر اثر تجمع لخته خون در ناحیه ایجاد شده است.

بعضی از گوشت های اضافه مقعدی را می توان با دقت با تیغ جراحی یا کوتر جراحی و قطع کرد اما گوشت های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی و بخیه های پیچیده داشته باشند. با این حال پزشکان این روش را توصیه نمی کنند زیرا باکتری های موجود در مدفوع به راحتی می تواند از طریق یک برش یا زخم کوچک باعث عفونت ناحیه مقعدی شوند.

اگر گوشت اضافه مقعدی با روش لیزر و یا جراحی برداشته شود معمولاً افراد می‌توانند همان روز به خانه برگردند و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. اما در مورد انجام ورزش شدید پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از چند روز استراحت به فعالیت های شدیدتر بپردازند.

سوالات متداول گوشت اضافه مقعدی

1- آیا برداشتن یا حذف گوشت اضافه مقعدی در خانه عوارض دارد؟

بله برداشتن گوشت اضافه مقعدی در خانه باعث خونریزی و عفونت در ناحیه مقعد می شود. بهتر است گوشت اضافه مقعدی توسط متخصص جراحی و لیزر با لیزر پرتوان برداشته شود.

2- علائم بروز گوشت اضافه مقعدی چیست؟

خارش، تورم ،سنگین شدن ناحیه مقعد، مشکلات نظافت و بهداشتی مقعد و بثورات پوستی قرمز رنگ از علائم بروز گوشت اضافه مقعدی می باشد.

3-آیا گوشت اضافه مقعدی بدون هیچ درمانی خود به خود می تواند ناپدید شود؟

بعضی از گوشت های اضافه مقعدی که وسیع نیستند ممکن است ظرف چند روز خود به خود همزمان با درمان هموروئید بهبود یابند و ناپدید شوند. اگر بیش از 2 روز این وضعیت ادامه یابد حتما به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا دارو یا روش درمانی مناسب دیگری برای شما تجویز کنند.

4-آیا احتمال عود مجدد گوشت اضافه مقعدی بعد از جراحی وجود دارد؟

بله . در صورت ابتلای مجدد به هموروئید و یا عدم درمان کامل هموروئید امکان ایجاد دوباره گوشت اضافه مقعدی وجود دارد. اگر این جراحی با لیزر پرتوان انجام شود و از بروز یبوست و بیماری های مقعدی جلوگیری کنید دیگر بازگشت نخواهد داشت.

5-آیا گوشت اضافه مقعدی باعث خونریزی در ناحیه مقعد می شود؟

بله ممکن است در صورت حرکات روده بزرگ و فشار به ناحیه مقعد به رگ های آن آسیب وارد شده و گوشت اضافه مقعدی خونریزی نماید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • من چند هفته ای است که یه تیکه گوشت در مقعد مشاهده کردم این تکه خیلی کوچک است ایا باید دکتر بروم ،میشه با درمان خانگی ترمیم شود؟

    • سلام ممکنه با درمان خانگی غلط گوشت اضافه مقعدی بزرگ تر شود حتما به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح درمان درستی را برای شما تجویز کنند.

  • خانم دکتر من بعد از یک دوره هموروئید ترومبوزه دارو مصرف کردن الان گوشت اضافه مقعدی درآوردم اینو باید چی کار کنم دارویی هست که اینو از بین ببره؟

    • سلام اگر هموروئید ترومبوزه طی همان 72 ساعت اولیه تخلیه نشود و دارو درمانی شود بیمار دچار گوشت اضافه مقعدی می شود. بهتر است این زائده را با لیزر پرتوان و نزد یک متخصص جراحی و لیزر بردارید. درمان هموروئید اگر به درستی انجام نشود این مشکلات را به دنبال خواهد داشت.

      • سلام‌وقت بخیر من‌عمل شقاق انجام دادم الان بعد از سه ماه دوباره یه تیکه گوشت در ناحیه مقعدم دراومده باید چیکار کنم

      • سلام من ۱۵ سالمه و یع تیک گوشت اضافه دیدم یه چند هفته ای میشع من زیاد اسهال میشم و تا الان ۲ بار رودم عفونت کردع و... ممکنه بخاطر اینا باشه دارویی چیزی نداره که با مصرفش این مشکل بر طرف شه ؟

        • سلام شما باید معاینه شوید. برای درمان گوشت اضافه معمولا دارو جوابگو نیست.

      • سلام من به مدت دو روز میشه که فقط کمی خون ریزی دارم نمیدونم علتش همین گوشت اضافه هستش و یا خیر. اما خارش یا درد و سوزش ندارم. بازم نیاز هس که ب پزشک مراجعه کنمذو این گوشتو بردارم؟ اگه خون ریزی هم ادامه نداشت چطور؟ ممنونم

        • سلام گوشت اضافه مقعدی حتما باید با یک روش مناسب مثل لیزر پرتوان برداشته شود تا بیمار دچار عفونت و اختلال در عمل دفع نشود. خونریزی مقعدی به رنگ روشن می تواند نشانه شقاق و هموروئید باشد.

  • سلام وقت بخیر . من چند سالی هست که متوجه یه این زائده اضافی شدم و سن زیادی هم ندارم ۱۸ سالمه و به مادرم که گفتم گفت از بچگیت این زائده وجود داشته و خیلی هم بزرگ نیست و تا الان من دردی هم احساس نکردم مگر در مواقعی خیلی کم مثلا به علت یبوست با روش لیزر میشه این زائده رو برداشت ؟

    • سلام بله حتما از والدین خود بخواهید که به این مورد رسیدگی کنند تا در آینده دچار عفونت و آبسه و عوارض دیگر این گوشت اضافه مقعدی نشوید. با لیزر پرتوان نزد متخصص جراحی و لیزر می توانید این زائده را بدون اسکار و عارضه بردارید.

    • سلام اگر گوشت اضافه مقعدی از داخل بزنه بیرون چی میتونه باشه درد هم نداره فقط گاهی خون میاد

  • سلام و عرض ادب
    بنده به علت یبوست خیلی شدید از سه سال پیش دچار این مشکل شدم.خارش خیلی شدید هرروز،نشستن با درد،خونریزی،الان حتی اندازش از یک نخودم بزرگتر شده و بعضی شبا حتی خوابم نمیبره از درد.ضایعه گوشتی خارجیه و قشنگ با چشم دیده میشه.چندبار به پزشک مراجعه کردم.کلونوسکوپی هم انجام دادم.از گوشت اضافی هم بارها واسه پزشک گفتم ولی فقط دارو دادن.الان وضعیتم خیلی وخیمه.نمیدونم چیکارکنم.

  • سلام خانم دکتر من دهانه مقعد یه گوشت اضافه دارم میتونم با نخ محکم ببندم تا خون بهش نرسه و بیفته؟

  • سلام خانوم دکتر . من قبل بارداری در اثر یبوست شدید دچار شقاق شدم و طی دوران بارداری دچار اضافه گوشت مقعدی شدم . الان ۲ ماهه زایمان کردم خیلی کوچیک شده بود ‌ ولی ناگهانی ۲ روزه خیلی بزرگ و سفت و دردناک شده . دلیلش چیه بنظرتون .

    • سلام ممکن است دوباره بر اثر یبوست تشدید شده باشد در هر صورت برای معاینه با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت بگیرید.

    • سلام راهی برای برداشتن گوشت اضافه مقعدی در خانه وجود ندارد و به شدت از دستکاری ناحیه مقعد پرهیز کنید.

  • سلام خانم دکتر چطور میتونیم در خانه گوشت اضافرو برداریم؟؟دارو چی مصرف کنم؟؟؟

  • سلام خانم دکتر
    من الان یک روزه گوشته اضافه مقعد رو دیدم ایا برای این گوشته اضافه میشه کاری دیگری انجام داد؟! مثلا با قرص از بین میره؟! من سن و سالم کمه ۱۵سالمه از عمل میترسم

    • سلام معمولا دارو درمانی برای گوشت اضافه مقعدی کارساز نیست. با لیزر می توان این گوشت اضافه را برداشت. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا علت بروز بیماری نیز مشخص و درمان شود تا دوباره عود نکند. معمولا گوشت اضافه مقعدی به دنبال یک هموروئید درمان نشده بروز می کند.

      • با سلام خانم دکتر سعادتی من ۱۸ سالمه و دقیقا لبه ی مقعدم یه تیکه گوشت خیلی سفت در اومده مثل جوشه ولی جوش نیست موقع مدفوع هم خونریزی دارم هم درد این چه جور بیماریه؟و اینکه درمانش چیه؟

        • سلام شما باید معاینه شوید و دیگر علائم شما مورد بررسی قرار بگیرید شرایط ویزیت آنلاین را مطالعه بفرمایید. یکی از بیماری های شایعی که با این علائم بروز می کند هموروئید می باشد.

1 2 3 18
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674