دسته: شقاق فیشر مقعد

عوارض جراحی شقاق

شقاق مقعد یک پارگی یا شکاف همراه با درد در ناحیه مقعد است. مقعد دریچه ای باز است که از طریق آن مدفوع از بدن عبور می کند و این پارگی ها معمولا درون این کانال ایجاد می شوند. Sphincterotomy  مقعد یکی از روش های جراحی و درمان شقاق مزمن مقعد می باشد. توجه داشته باشید که در کنار فوایدی که این شیوه درمانی دارد از وجود عوارض جراحی شقاق نباید غافل شد.

چه زمانی از روش جراحی شقاق استفاده می شود؟

همانطور که می دانید اسپاسم عضلانی در مقعد به راحتی می تواند باعث جلوگیری از بهبود شقاق یا فیشر مقعدی شود. sphincterotomy این اسپاسم را در عضلات ناحیه از بین می برد. شکاف های ایجاد شده در ناحیه مقعد اغلب با اجرای مراحل خاص مانند:

  • رعایت رژیم غذایی مناسب و همراه با فیبر بالا
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات و آب در طول روز
  • استفاده از نرم کننده های مدفوع و ملین ها
  • حمام گرم
  • استفاده از دارو های کاربردی موضعی و … برطرف خواهند شد.

هنگامی که این روش ها کارایی نداشته باشند روش جراحی شقاق یا اسفنکتروتومی انجام خواهد شد. این روش به شقاق مقعد اجازه می دهد تا بهبود یابد و درد و اسپاسم را کاهش خواهد داد.

درد یکی از عوارض جراحی شقاق است که می تواند تا مدت ها با بیمار همراه باشد اما در بیشتر موارد به خصوص اگر جراحی شقاق با لیزر انجام شده باشد، درد در عرض چند روز برطرف می شود.

عوارض جراحی شقاق کدامند؟

مشکلات ناشی از این روش با توجه به وسعت شقاق، تبحر جراح و ذات روش جراحی می تواند کم یا زیاد باشد، پزشک شما معمولا مشکلات بالقوه را بررسی می کند.

عوارض جراحی شقاق شامل موارد ذیل می باشند:

  • تحمل درد
  • ناتوانی در کنترل خروج گاز های روده و مدفوع از رکتوم
  • واکنش های جانبی بیمار به بیهوشی
  • عفونت
  • خونریزی
  • شکل گیری آبسه یا فیستول مقعد

قبل از روش جراحی شقاق

قبل از عمل جراحی، پزشک شما میزان وسعت و انتشار شقاق را با معاینه هموروئید و شقاق و بررسی تاریخچه سلامت بیمار بررسی می کند. پزشک در هنگام معاینه هر نوع توده و یا ناهنجاری را مورد ارزیابی قرار می دهد.  بیماران دچار شقاق و درد شدید تحت معاینه انگشتی قرار نمی گیرند.

در روزهای پیش از عمل برای جلوگیری از برخی عوارض جراحی شقاق پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که بیشتر قدم بزنید تا روده ها پاکسازی و تخلیه شوند.

روز قبل از جراحی صبحانه و ناهار سبک بخورید.

از مایعات سالم مانند آب، آب میوه طبیعی و نوشیدنی های بدون کافئین و بی ضرر استفاده کنید. در مورد اینکه چه مایعاتی مجاز است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

بعد از نیمه شبی که فردای آن جراحی دارید بهتر است هیچ نوشیدنی میل نکنید.

شما همچنین باید با پزشک خود در مورد دارو ها، گیاهان و مکمل های غذایی صحبت کنید. ممکن است از شما خواسته شود تا مصرف دارو ها را یک هفته قبل از عمل متوقف کنید.

قبل از انجام این عمل و جهت اجتناب از عوارض جراحی شقاق بهتر است با پزشک خود در مورد راه های مدیریت عواملی که ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد بیشتر صحبت کنید.

برخی از این راهکار ها شامل موارد زیر می باشند:

  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • نوشیدن مایعات
  • کنترل بیماری هایی از قبیل دیابت و چاقی

با لیزر درمانی برای همیشه با عوارض جراحی شقاق خداحافظی کنید

با توجه به اینکه جراحی اسفنکترومی مقعد یک روش موثر است اما عوارض جراحی شقاق و خطراتی که می تواند با خود به همراه داشته باشد سبب می شود تا متخصص جراحی ماهر آن را به عنوان راهکار های ثانویه برای درمان انتخاب نمایند.

خوشبختانه با روی کار آمدن روش های درمانی بهتر و موثرتر مانند لیزر شقاق دیگر بیمار مجبور به تحمل عوارض جراحی شقاق نیست. لیزر شقاق یک راهکار عالی است که عود مجدد این بیماری را نزدیک به صفر رسانده است و بیماران می توانند با اطمینان خاطر از مزایای این روش درمانی بهره مند شوند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام من٤٦روزه عمل فيشر و هموروئيد با ليزر انجام دادم ولي چندين بار هستش كه هنگام دفع خونريزي شديد و سوزش دارم وبا وجود استفاده از قرص هاي ملين بازم دفع راحتي ندارم ميخواستم بدونم احتمال داره كه شقاق من دوباره عود كرده باشه و مجددا عمل بشه

    • سلام شما باید معاینه شوید. اگر مدفوع سفتی دارید حتما استفاده از ملین و مصرف آب و آبمیوه فراوان را ادامه دهید.

      • سلام، من بعد از زایمان هموروئید و شقاق گرفتم، پزشکم بهم دیلتیازم و پماد آلفا داده، یک هفته س استفاده میکنم تاثیر چندانی نداسته، امروز مدفوعم سفت بود و با درد خیلی زیادی دفع شد،، حالا زخم رو میتونم از لبه مقعدم ببینم یعنی وضعیتم لز هفته قبل بدتر شده، نوزاد دارم و شیر میدم بهش و از عمل سقاق ه، به شدت میترسم، لطفا راهنماییم کنین چطور میتونم زودتر خوب شم چون از درد نمیتونم به بچه م رسبدگی کنم. صمن اینکه برای سزارسن، هم اسپاینال شدم هم بیهوشی گرفتم و الان کمتر از ۲ ماه میگذره

        • سلام علاوه بر مراجعه مجدد به متخصص لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مصرف آب و فیبر را افزایش دهید. از شربت ملین مناسب استفاده کنید که مجدد دچار یبوست نشوید. اگر یبوست را درمان نکنید هیچ دارویی برای درمان شقاق و هموروئید موثر نخواهد بود.

  • سلام من از جراحی شقاق می ترسم چند ساله که شقاق دارم. اگر با لیزر شقاق جراحی کنم درد نداره؟

  • سلام، من ۳ روز پیش عمل جراحی شقاق اسفنکر تومی و فیشرکتومی باهم کردم ، روز الاول لبه مقعدم درست بود روز دوم لب مقعدم ورم بزرگ کرد و روز سوم لبه دیگه خیلی بزرگ شده خونریزی میکنه ، تازه سه روزه با وجود اینکه چندین بار در روز احساس اجابت مزاج میکنم ولی هیچ خبری نیست و بلافاصله میرم تو لگن گرم ودر حینی که فکر میکنم الان یه مدفوع بزرگ میاد بیرون فقط چند تا باده معده میاد بیرون ، احساس میکنم انالم یا روده ام بسته شده پنبه ای یا باندی توش جا مونده ، یا یه ورم گنده تو اونجا درست شده راهو بسته ، روز عمل دکتر بم گفت چهار شنبه یعنی دو روز دیگه بیا کلینیکم ببینمت که چه خاکی تو سرم ریخته ،

    • اگر طی این 3 روز اجابت مزاج نداشته اید مسلما به دلیل یبوست شدید به این وضعیت دچار شده اید. برای دفع مدفوع زور نزنید و از یک پرستار یا بهیار برای انجام تنقیه کمک بگیرید.

  • خانم دکتر من اوایل عملم خیلی راضی بودم اما الان بعد از یک ماه دوباره مقعدم تنگ شده و نمی تونم درست مدفوع کنم یعنی دوباره باید جراحی کنم؟

    • سلام حتما به جراح معالج مراجعه کنید تا اگر زخمی در ناحیه مقعد دارید برای شما داروی مناسب تجویز کنند. مراقب باشید یبوست نگیرید و تا بهبودی کامل می توانید از یک شربت ملین برای اجابت مزاج نرم کمک بگیرید. رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب و آبمیوه فراموش نشود.

  • با عرض سلام و خسته نباشید ، میخوام بگم خانم دکتر الان سه هفته است تقریبا روزی یکبار غذا میخورم روزه ۲۴ ساعتی میگیریم غذامم سوپ گیاهیست و یک بارم میوه میخورم برای فیبر و اصلنم میوه های یبوست زا مثل موز نمیخورم ، و سالادم روزی یک بار میخورم ، و هر روز هم یک یا دو بار اجابت مزاج دارم ولی نمیدونم چرا مدفوعم اینقدر اصرار بر سفتی و بزرگی داره ، دارم روانی میشم مدام درد شدید دارم بعد اجابت مزاج ، وقتی میرم تو لگن گرم دردش کم میشه ولی چند ساعت وقت نیازست فروکش کنه ، خیلی زیاد باد معده هم دارم ، نمیدونم من قبل از عمل فیشر مشکل یبوست نداشتم و مشکل باد معده هم نداشتم و ورم اطراف معقد هم نداشتم و مشکل پوستی هم نداشتم الان پوست صورتم سرخ میشه شوره میزنه ، تقریبا ۵۰ روزه سیگارم ترک کردم ، دو هفتست قرص یبوست زا یعنی مسکن نمیخورم ، ورزش های خفیف هم میکنم ، دیگه نمیدونم غیر از دعا چکار دیگه ای باید بکنم

    • سلام علائم شما ارتباطی با جراحی شقاق ندارد. رژیم غذایی جدید خود را با یک متخصص تغذیه چک کنید. هر روز 8 لیوان آب بنوشید و آبمیوه هم مصرف کنید. در صورتی که مشکل شما حل نشد حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا وضعیت گوارش شما را چک کنند. مصرف فیبر بیش از اندازه و سبزیجات نپخته هم می تواند منجر به تولید گاز و ورم معده شود.

  • سلام خستهنباشید من ۶ ماه ک از زایمانم گذشت زایمانم طبیعی بود چند روز بعد زایمانم درد داشتم بعد از اجابت مزاج و خون داشتم رفتم دکتر بهم گف شقاق دارم یک زایده کوچبکی هم دارم دختر بهم گفت یک ماه اونیم بهت فرصت میدم با مصرف سبزیجات و اب گرم و پماد شاید خوب بشی و در غیر این صورت باید عمل بشی . من خیلی از عمل میترسم و نمیخوام عمل کنم الان ک ۶ ماه گذشت زایده هنوزش هست و بعضی وقت ها بعد اجابت مزاج درد دارم و الان متوجه شدم مقعدم از سمت واژنم مثل اینکه گوشتش ورم کرده یا شل شده ب اندازه یک عدس و هنوز درد دارم کمکم کنید یعنی باید عمل کنم تا خوب بشم یا امیدی هست با رعایت رژیم غذایی و .. خوب بشم .کمکم کنید خیلی درد کشیدم تو این ۶ ماه خیلی اذیت شدم

    • سلام دوره درمان شما خیلی طولانی شده است. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت بگیرید. اگر با داروی قوی بهبودی حاصل نشد لیزر شقاق توصیه می شود.

  • سلام خانم دکتر، خسته نباشید.
    میخواستم بدونم اگه عمل شقاق نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ آیا خطرناک است‌؟

    • سلام علاوه بر این که دچار درد و خونریزی مزمن می شوید احتمال بروز آبسه مقعدی و در نهایت فیستول مقعدی نیز زیاد است. به علاوه شقاق منجر به بروز تنگی مقعد نیز می شود که دفع مدفوع را با مشکل مواجه می کند.

  • سلام .خسته نباشید .بعد عمل شقاق آیا دوباره امکان داره (تقریبا بعد 15سال) شقاق دوباره به وجود بیاد؟

    • سلام اگر یبوست مزمن داشته باشید و ریسک فاکتورهای بروز شقاق را بهشون توجه نکنید بعد از 5 سال شقاق عود می کند. قرار نیست بعد از جراحی شقاق آناتومی و جنس بافت ناحیه کاملا عوض شود.

  • سلام و عرض ادب برای شما، خانم دکتر من تقریبا یکماهه که عمل جراحی شقاق مقعد و پولیپ مقعد انجام دادم. طوریکه انستیزی spinal شدم و با مداخله جراحی هر دو بر طرف شد. الان مدت یک هفته است که در نزدیکی مقعد یک‌ برجسته گی مانند تگ جلدی ظاهر شده و اندکی سوزش و ناراحتی هم دارد. الان سر وقته میخوام پماد یا چیزی باشد که تگ کوچک شده از بین برود آیا امکان از بین رفتن اش است؟

    • سلام به جراح معالج خود یا مطب من مراجعه کنید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز شود.

  • خانم دکتر الان نظرات رو میخوندم منصرف شدم از جراحی کردن، چون باز برمیگرده، به نظرم علت اصلی یک چیز دیگست که دکترها نمی‌خوان بگن یا تغذیه های غلطه یا واقعا یه چیز دیگست، آدم عمل میکنه راحت بشه نه بدتر بشه

    • دکترها دائما گوشزد می کنند که علت بروز این بیماری تغذیه نادرست، فعالیت کم، چاقی و یبوست هست. درصد بسیار کمی از مردم به دلیل زایمان و یا عوامل ژنتیک به بیماری شقاق مبتلا می شوند. اگر رژیم غذایی را تغییر ندهید و یبوست را کنترل نکنید مسلما جراحی شقاق و حتی لیزر شقاق بی فایده خواهد بود و بین 2 تا 5 سال بعد دوباره عود خواهد کرد. در مورد درمان بیماری شقاق هم توصیه بر این است که با دارو و تغییر سبک زندگی به درمان شقاق دست یابید و در مرحله آخر جراحی شقاق توصیه می شود. استفاده از روش هایی مثل لیزر شقاق نیز به کاهش دوره نقاهت و بهبودی سریعتر بعد از جراحی کمک می کند و به هیچ عنوان برای درمان یبوست، چاقی، تغذیه نامناسب و غیره کاربرد ندارد.

1 2 3 5
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674