عوارض شقاق در صورت درمان نشدن

شقاق به پارگی یا شکاف در ناحیه مقعد گفته می­شود که به آن فیشر آنال هم می­گویند. این بیماری معمولا در اثر یبوست و دفع مدفوع سفت و قطور و گاهی نیز در اثر اسهال طولانی مدت ایجاد می­شود. شقاق معمولا در تمام سنین و حتی در نوزادان نیز ایجاد شده و موجب انقباض انقباض عضله اسفنکتر مقعد می­گردد. در صورتی که این بیماری بیشتر از 6 هفته طول بکشد، شقاق مزمن نام دارد.

علائم شایع شقاق

  • درد در ناحیه مقعد:

به علت درگیری قسمت انتهایی کانال مقعد که گیرنده و حسگرهای فراوان درد دارد، طبیعی است که بیمار به علت از هم گسیختگی و آسیب به پوشش درون مقعد، درد و ناراحتی زیادی را احساس کند.

  • درد در زمان اجابت مزاج و بعد از آن:

به علت ایجاد اصطکاک بین مدفوع و قسمت آسیب دیده و ترک­ خورده ناحیه خروجی مقعد، در زمان عبور آن به ویژه در زمانی که مدفوع خشک و سفت باشد، درد مضاعفی برای بیمار ایجاد می­شود که حتی به مدت چند دقیقه تا چند ساعت بعد از اجابت مزاج نیز احساس درد خواهد داشت.

  • خون­ریزی مقعد:

گاهی ترک به وجود آمده در قسمت مخاطی دیواره مقعد به اندازه­ای می­تواند عمیق باشد که خود را به هر کدام از مویرگ­های این ناحیه رسانده و باعث خون­ریزی شود. به علت انتهایی بودن منشا خون­ریزی ایجاد شده در ناحیه راست روده رنگ آن، قرمز روشن  خواهد بود. به این دلیل که محل خون­ریزی فاصله زیادی با خروجی دستگاه گوارش نداشته و پیش از آن که خون شروع به تیرگی و انعقاد کند، فرد متوجه آن می­شود.

  • خون روی سطح مدفوع:

در ناحیه شقاق احتمال دارد هنگام عبور مدفوع، خون­ریزی افزایش یابد و به همین دلیل طبیعی است که بیمار، خون را در سطح مدفوع به صورت جداگانه، نه مخلوط بر سطح مدفوع، ببیند.

  • ایجاد زائده کوچک یا نشانه بر سطح پوست نزدیک شقاق:

در صورتی که شقاق مزمن شده و مدت زیادی از ایجاد آن گذشته باشد، به شکل یک زائده بر سطح پوست می­تواند خود را نشان دهد.

  • ایجاد خارش و سوزش در ناحیه مقعد و اطراف آن:

احتمال دارد در اثر برخورد ترشحات طبیعی مقعد یا مدفوع با شقاق، فرد به احساس خارش یا سوزش درون مقعد دچار شود.

  • ترک قابل مشاهده در اطراف مقعد:

در صورتی که شقاق مزمن باشد، ناحیه اطراف مقعد تا سطح پوست خروجی از هم گسیخته شده و بیمار می­تواند ترک و پارگی در اطراف مقعد را رویت کند.

عوارض درمان نکردن شقاق

در صورت بی ­توجهی بیماران به نشانه­ های ایجاد شده و اقدام نکردن برای درمان شقاق، بیماری مهلک ­تر شده و در اثر عفونت، نشانه­ های بدتری در فرد ظاهر خواهد شد که شامل موارد زیر می­ باشد:

  • افزایش درد

دردی که بیمار تا پیش از عفونت کردن شقاق در ناحیه مقعد احساس می­ کرد، شدت این درد دو برابر شده و به صورت مداوم فرد را آزار خواهد داد تا حدی که ممکن است خواب را از چشمان فرد بگیرد.

  • ملتهب شدن مقعد

در اثر عفونت ترک ایجاد شده درون مقعد، اطراف این ناحیه ملتهب شده و بافت­های آن به رنگ قرمز ظاهر خواهد شد.

  • تراوش از شکاف

به علت عفونی شدن شقاق، ترشحاتی از قسمت ترک خورده، در مخاط یا پوست اطراف آن خارج خواهد شد.

  • تب

در اثر عفونت ناحیه شقاق، دمای بدن افزایش یافته و سیستم ایمنی فرد مختل خواهد شد که در نتیجه بیمار تب می ­کند.

  • بروز همورئید

بیماری همورویید یا بواسیر گاها همراه با شقاق بروز می کند این بیماری نیز ممکن است بر اثر عفونت درمان نشده یا دفع ناقص بروز کند

  • بروز فیستول

فیستول های مقعد اصولا بر اثر عفونت های درمان نشده بروز می کنند و منجر به بروز آبسه و درد زیادی می شوند

  • ابتلا به بیماری های واگیردار

بر اثر زخمی که در ناحیه به وجود می آید بیماران مبتلا به شقاق بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به بیماری های خطرناک و واگیردار مثل زگیل تناسلی و ایدز هستند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دیدن خون در مدفوع به هیچ عنوان وضعیت عادی محسوب نشده و در صورت مشاهده خون­ریزی، باید هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کرد. در صورت ایجاد شقاق، خون­ریزی مقعد اندک بوده و معمولا شامل چند قطره است که با مدفوع ترکیب نشده.

در صورتی که میزان خون­ریزی زیاد باشد و فرد دچار تنگی نفس، احساس سبکی سر و یا درد شکم شود باید در کوتاه­ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نماید.

درد ناشی از شقاق بسیار زیاد بوده و به همین دلیل مراجعه به پزشک و تجویز مسکن­ها ضروری است.

 

مصرف دارو برای درمان شقاق

داروهای مورد استفاده برای درمان شقاق در دو دسته قرار دارند:

  • داروهای کنترل­ کننده یبوست از جمله مکمل­های فیبر، نرم­ کننده­ های مدفوع و مسهل­ ها
  • داروهای کنترل کننده اسپاسم عضله اسفنکتر مقعد که شامل پماد مقعدی نیتروگلیسیرین و تزریق بوتاکس می­باشد. تزریق بوتاکس به اسفنکتر داخلی مقعد، باعث می ­شود تا عضله آن ناحیه به مدت سه ماه فلج شود و از این روش در صورت عدم موفقیت در سایر روش­ های درمانی مرسوم و یا در شرایط پایداری درد استفاده می­ شود.
دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • باسلام.بنده ازیزدهستم.ایا عمل برای مردان انجام میدهید؟هزینه حدودا چقدر است وایا بیمه طلایی فرهنگیان رامیپذیرید؟
    ممنونم

    • سلام بله تفاوتی بین زنان و مردان نیست و برای همه عمل جراحی و لیزر انجام می شود برای اطلاع از هزینه ها و شرایط بیمه لطفا با مطب تماس بگیرید

  • سلام خانم دكتر سوالي داشتم شقاق مقعد مي تواند همزمان در خط وسط و سمت راست يا چپ ابجاد شود؟ شقاق مزمن در خط وسط و شقاق حاد در سمت راست مقعد كه ممكن است در اثر خاراندن ايجاد سده باشد؟

    • سلام بله این امکان وجود دارد که همزمان چند شقاق و در نقاط مختلف مقعد ایجاد شود. گاها با شقاق مزمن همورویید و بیماری های دیگر مقعد نیز بروز می کند

  • سلام. من ۲۵ سالمه،تقریبا ۴ سال پیش دچار اسهال شدم همزمان هم دچار آبسه مقعد و سپس فیستول شدم،چندتا غده هم اطراف سوراخ فیستول وجود دارن،به دلایلی توی این مدت نتونستم عملش کنم توی این مدت همش از فیستول چرک میومد تا این که الان چند روزه که درد جدیدی رو اطراف مقعدم حس می کنم که ابسه ی جدیدیه،حدود ۶ ماهه که اسهالم شدیدتر شده و کاملا آبکی و لحظه ای شده، شاید یکی دوماه دیگه هم نتونم به پزشک مراجعه کنم، آیا خطر جدی منو تهدید می کنه و چ راهکاری برای کنترلش وجود داره؟؟؟

    • راهکاری به جز مراجعه به پزشک وجود ندارد و خطر شما را تهدید می کند. هرچه سریعتر به یک متخصص جراحی مراجعه فرمایید. در حال حاضر هیچ چیز مهمتر از حفظ سلامتی شما نیست

  • سلام خانوم دکتر من شکاف ندارم و درد و خونریزی در حالت عادی ندارم هنگام مزاج وبعد از مزاج اگر با آب گرم شستشو ندهم احساس درد و سوزش دارم.مشکل چیست و راه درمان؟
    ممنون

    • دقت کنید که دچار یبوست نشوید و از خوردن غذاهای تند و پر ادویه خودداری کنید. به علاوه به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا وضعیت شما را به درستی بررسی کنند و در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کنند. با اقدام به موقع می توانید از بروز بیماری های مقعدی جلوگیری کنید.

  • سلام
    من دو سال پیش بعلت سوزش اطراف مقعد به پزشک مراجعه کردم که پزشک گفت که شقاق مقعد دارم و پمادی نسخه کرد که بعد از چند روز سوزش از بین رفت دوباره که به پزشک مراجعه کردم گفت که بهتر شده ولی شکاف از بین نرفته و باید عمل شوید و من هم برای عمل مراجعه نکردم و تا الان هنوز هیچ درد و سوزش ندارم فقط گاهی کمی احساس خارش دارم ولی آن شکاف هنوز از بین نرفته و درد هم ندارم آیا خطر ناک است یا نه لطفا راهنمایی کنید

    • سلام به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و تا برطرف شدن این شکاف داروی مناسب مصرف کنید. مراقب باشید یبوست نگیرید و آب زیاد مصرف کنید. اگر زخم ناحیه مقعد درمان نشود ممکن است دچار عفونت و در نهایت آبسه مقعدی شوید.

  • سلام من خانم 30 ساله دوسال پیش آبسه مقعدی و شقاق داشتم و عمل فیشر کتومی انجام دادم. ولی الان یبوست باعث شده یه رگه باریک دندانه دار از مقعد آمده، دوشاخه شده دو طرف واژن هم پزشک زنان رفتم هم جراح عمومی چیزی تشخیص ندادند. خارش زیاد دارم کی هم از دهانه واژن بعد رابطه خون میاد از قسمت ورودی واژن. این شقاقه؟ آبسه.؟ فیستول؟ چی هست.؟

  • سلام خانم دکتر
    همسر من نزدیک به چهار ساله که به بیماری شقاق مقعد دچار شده و الان هم شقاق مقعد حادتر شده و بیماری های مثل
    اسهال مداوم
    کم اشتهایی
    لاغر شدن سریع
    سرگیجه و حالت تهوع
    جوش صورت و بازو و پشت شانه ها
    حالا این بیماریهایی که عرض کردم می‌تونه عوارض درمان نکردن شقاق مقعد باشه

    • سلام خیر ممکن است یک مشکل گوارشی جدی داشته باشند سریعا به یک متخصص گوارش یا متخصص جراحی مراجعه کنند.

        • باید توسط متخصص معاینه شوند در حال حاضر نمی توان نظر داد.ممکن است یکی از انواع بیماری های گوارشی باشد.

  • سلام خانم دکتر من دختر۱۸ساله هستم و متاسفانه رابطه مقعدی داشتم الان متوجه شدم که شکافی نزدیک ب مقعدم ایجاد شده و هیچ دردی ندارم
    ی مدت خیلیییی زیاد خارش داشتم ک الان رفع شده ،ی بار هم مشاهده کردم چن قطره خون روی دستمال هست
    ایا نیاز ب جراحی داره؟؟چ راهکار پیشنهاد میکنید؟؟؟

    • سلام باید معاینه شوید اگر فقط دچار همین علائم باشید یک دوره داروی قوی برای شما تجویز می شود و درمان می شود. از ایجاد رابطه مقعدی خودداری کنید تا دچار عوارض رابطه مقعدی و نیازمند به جراحی نشوید.

  • سلام ، من الان سه ماهه شقاق رو عمل كردم به روش سفنكتروتومى ، قبل از عمل در هنگام اجابت مزاج خون و عفونت و درد فوق العاده زیادی داشتم که بعد از 5 تا 6 ساعت فروکش میشد , و لى بعد از عمل خدا را شکر خیلی خوب شدم ولى نمیدونم چرا بعضی وقتها قسمت ابتدایی مدفوعم سفت و پشکلی مانند هست و هنگام خروج اندکی احساس درد میکنم و بعد نیم ساعت تا يك ساعت درد فروکش میشه ، میخواستم بدونم این درد طبیعی هست یا شقاق کاملا خوب نشده است ،

    • سلام احتمالا بدن شما کم آب شده است. روزانه 8 لیوان آب میل کنید و میوه و سبزی زیاد مصرف کنید. اگر بهبودی حاصل نشد به جراح معالج خود مراجعه کنید

  • سلام خانم دکتر من سال گذشته شقاق مقعدی گرفتم و متأسفانه توی قرنطینه بودیم فقط تونستم از داروخونه پماد آنتی فیشر رو تهیه کنم بعد از دو روز استفاده از پماد روی ناحیه شقاق جوش زد و دکتر رفتم ی سری پماد و دارو ب من دادن اما الان یک ساله هر ماه زمان پریودی دوباره همون منطقه جوشهایی مثل تبخال میزنه،چطور درمان کنم؟

    • سلام شما به دلیل خود درمانی شقاق به پوست ناحیه آسیب وارد کرده اید و پوست ناحیه مقعد شما حساس و آسیب پذیر شده است. از مطب وقت ویزیت حضوری یا غیرحضوری بگیرید. بعد از ویزیت و تشخیص دقیق برای شما داروی مناسب تجویز خواهد شد. بعد از هر اجابت مزاج هم ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و هر شب با مقدار بسیار کمی روغن زیتون بی بو و یا روغن نارگیل ناحیه را چرب کنید.

1 2 3 6
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

شکل آلت تناسلی زنان و آناتومی واژن چگونه است؟

اگرچه دستگاه تناسلی خارجی زن معمولاً به عنوان واژن نامیده می شود، اما واژن تنها…

ژانویه 10, 2024
  • بیماری های مقعد
  • توده های ناحیه مقعد

علت نبض زدن مقعد شقاق، بواسیر و آبسه

عمدتا علت نبض زدن مقعد زخم شقاق مقعدی می باشد. اگر این نبض زدن همراه…

ژانویه 3, 2024
  • بیماری های گوارشی

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده زائده ای شبیه به بافت دستگاه گوارش است که ممکن است در روده…

دسامبر 18, 2023
  • بیماری های مقعد

نحوه نشستن بیماران هموروئید و شقاق

هموروئید گاهی با خارش، ناراحتی، درد و خونریزی همراه است. در میان بسیاری از روش…

نوامبر 8, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

ملین یا مسهل چیست؟

از یبوست خسته شده اید و فکر می کنید به کمک نیاز دارید؟ آیا می…

اکتبر 31, 2023
  • بیماری های مقعد

همه چیز درباره پارگی مقعد

پارگی مقعد یک بریدگی یا پارگی در نواحی مقعد می باشد. ترک در پوست سبب…

اکتبر 21, 2023

اولین بانوی جراح تخصصی هموروئید و شقاق با لیزر در ایران. تمام مراحل با لیزر و توسط دکتر سعادتی انجام می شود. واتساپ  09120052674