کیست مویی

درمان قطعی کیست مویی

درمان قطعی کیست مویی

امروزه درمان قطعی کیست مویی به روش های جراحی و غیر جراحی امکان پذیر می باشد. در این روش ها کیست پیلونیدال به طور کامل برداشته شده و از عود و بازگشت مجدد بیماری جلوگیری می شود. برای درمان قطعی کیست مویی شما باید به پزشک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه فرمایید تا ضمن بررسی ابعاد و وخامت کیست، نسبت به درمان و کاهش علائم بالینی آن اقدام نماید.

درمان قطعی کیست مویی چگونه حاصل می شود

برای درمان قطعی کیست مویی باید به طور کامل بافت کیست از ناحیه پوست برداشته شود و منافذ و سینوس هایی که در زیر پوست ایجاد شده اند به طور کامل بر حذف شود. یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای انواع کیست مویی وجود دارد، وجود آبسه و عفونت های زیرپوستی می باشد.

آبسه و عفونت زیر پوستی زمانی ایجاد می شود که کیست مویی دارای عوامل میکروبی شده که منجر به ترشح چرک و مواد زاید دیگر می شود. برای درمان قطعی کیست مویی شما باید در ابتدا این آبسه چرکی موجود در پوست را تخلیه کرده و درمان نمایید. برای این کار باید به صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید تا در شرایط استریل و توسط پزشک متخصص، محتوای چرکی و بد بوی داخل آبسه تخلیه شود.

پس از تخلیه آبسه و تعیین علت اصلی آن، در صورت ابتلای فرد به کیست مویی، از روش های درمانی مختلف برای درمان آن استفاده می شود.

انواع روش های درمان قطعی کیست مویی

برای درمان قطعی کیست مویی روش های مختلفی وجود دارد. از جمله:

  • استفاده از عمل جراحی باز
  • استفاده از لیزر و جراحی بسته

در بین تمام این روش ها جراحی با لیزر یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمان کیست مویی محسوب می شود. دقت کنید که دارو درمانی کیست مویی در درمان قطعی کیست مویی جایگاهی ندارد. این روش برای کنترل وضعیت بیمار و آماده سازی بیمار برای عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی کاربرد دارد و یک روش مکمل و تکمیلی محسوب می شود.

درمان قطعی کیست مویی

استفاده از جراحی برای درمان قطعی کیست مویی

در هنگام استفاده از جراحی باز برای درمان سینوس پیلونیدال، کل کیست و منافذ پوستی آن، به صورت یکجا برداشته می شود. در این روش درمانی به دلیل اینکه کل کیست به صورت یکجا از پوست برداشته می شود. با این وجود به دلیل عوارض شدیدی که این نوع روش درمانی دارد، و دوره نقاهت طولانی مورد استقبال بیماران و پزشکان نیست. همچنین دوره نقاهت طولانی و زخم باز جراحی خطر عود را بالا می برد. زیرا در صورت عفونت و ترمیم نامناسب زخم کیست مویی عود می کند.

برای درمان قطعی کیست مویی به روش جراحی، پس از مشورت با پزشک متخصص جراحی عمومی و تعیین روش مناسب، یک سری آزمایشات اولیه از شما گرفته می شود تا میزان کلی سلامت بدنی شما و همچنین مشکلات احتمالی مشخص شود. در صورت تایید آزمایشات، شما به کلینیک مراجعه می کنید تا مورد عمل جراحی کیست مویی قرار بگیرید.

برای جراحی باز، از بی هوشی یا بی حسی نخاعی استفاده می شود. سپس در اتاق عمل کل ناحیه پوستی دارای کیست به طور کامل برداشته می شود. محل خالی ایجاد شده پس از عمل توسط گازهای مرطوب و استریل پوشانده می شود. پس از گذشت چند هفته، کل ناحیه مورد عمل ترمیم یافته و پوست جدیدی در این ناحیه رشد می نماید. هرچند که هزینه جراحی کیست مویی با این روش بسیار پایین تر از جراحی کیست مویی با لیزر است اما هزینه های نگهداری و پانسمان زخم باز و نقاهت طولانی بعد از جراحی کیست مویی سنتی بسیار بالاست. بدین ترتیب این نوع جراحی مقرون به صرفه محسوب نمی شود.

استفاده از لیزر برای درمان قطعی کیست مویی

در هنگام استفاده از لیزر برای درمان قطعی کیست مویی از روش های جراحی و بیهوشی عمومی استفاده نمی شود. این عمل به صورت سرپایی بوده و شما مجبور نیستید عوارض جانبی شدید ناشی از عمل های جراحی باز را متحمل شوید. در عوض هنگام استفاده از لیزر شما می توانید در کمترین زمان ممکن دوره بهبودی را سپری کرده و به کارهای روزمره خود بازگردید.

هنگام استفاده از لیزر برای درمان کیست مویی، تابش های نوری با طول موج معین و فیلتر شده که تولید گرما می نمایند، برای برش بافت پوستی دارای کیست مویی استفاده می شود. در نتیجه نیازی به تیغ جراحی و انجام برش باز وجود ندارد و بافت های درگیر با سینوس مویی به وسیله لیزر و انرژی تابشی از بین می روند.

هنگام استفاده از لیزر دیگر مواردی مثل خونریزی و عفونت های بافتی شما را تهدید نمی کند و نتایج درمان در اکثر موارد به صورت دائمی می باشند.

در هنگام استفاده از لیزر، به دلیل ضد عفونی شدن محل مورد درمان و عدم تماس مستقیم دستگاه لیزر با بافت، انتقال بیماری های عفونی و ویروسی به خصوص ایدز و هپاتیت نیز به صفر می رسد در حالی که در جراحی باز امکان انتقال این عوامل عفونی وجود دارد.

همچنین استفاده از لیزر یک مزیت بسیار ویژه دیگری نیز دارد و آن عدم باقی ماندن جای زخم یا اسکار بر روی پوست می باشد. در روش جراحی به دلیل برش بافتی یک جای زخم قابل دید در روی پوست ایجاد می شود که لیزر درمانی دیگر این مشکلات را به همراه ندارد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *