اطلاعات عمومی پزشکی

7 علت اصلی ترشحات مقعدی

7 علت اصلی ترشحات مقعدی

علت ترشحات مقعد بر اساس رنگ آن و علائم دیگری که همراه با آن گزارش می شود متفاوت است. ممکن است این ترشح مربوط به همان ناحیه مقعدی یا روده و دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی باشد. ناحیه مقعد به دلیل رطوبت زیاد و وجود موهای زائد، همیشه در معرض خطر انواع بیماری ها قرار دارد. به همین دلیل لازم است این ناحیه به طور مرتب مورد شستشو و مراقبت قرار گیرد. هرچه بهداشت ناحیه مقعدی رعایت شود، احتمال بروز بیماری ها و عوارض مختلف کمتر خواهد بود. یکی از مشکلات ناخوشایندی که ممکن است در ناحیه مقعدی پیش بیاید، ترشحات مقعدی است. اما علت ترشحات مقعدی چیست؟ آیا این ترشحات قابل درمان هستند؟ راه های درمان این عارضه چیست؟

ترشحات مقعدی معمولا زرد رنگ یا شیری رنگ و عفونی هستند که ممکن است بوی بدی هم داشته باشند. همزمان با ترشحات مقعدی ممکن است بیمار علائم دیگری را نیز گزارش کند. این علائم عبارت است از: وجود درد و یا خارش در ناحیه مقعدی، دفع مایع زرد رنگ که شبیه به عفونت است، وجود تورم یا ملتهب شدن ناحیه مقعدی و اطراف آن، به وجود آمدن توده در داخل کانال مقعدی یا اطراف آن. علاوه بر تمامی این موارد، ممکن است ترشح خون هم وجود داشته باشد که البته کمتر پیش می آید. در ادامه این نوشتار، به بررسی علت ترشحات مقعدی و درمان آن می پردازیم.

علل ترشحات مقعدی

علت ترشحات مقعدی چیست؟

دلایل مختلفی برای ترشحات مقعدی وجود دارد. برخی بیماری ها در ناحیه مقعدی وجود دارد که می تواند علت ترشحات مقعدی باشد. در ادامه این نوشته، به این بیماری ها و راه درمان آنها خواهیم پرداخت. ترشحات مقعدی عفونی با رنگ شیری، زرد یا سبز همراه با درد نشانه زخم و آبسه و فیستول در ناحیه مقعد می باشد. ترشحات بی رنگ و بی بو و بدون درد معمولا نشانه مشکلات گوارشی مثل روده تحریک پذیر می باشد.

1-آبسه مقعدی علت ترشحات چرکی و دردناک

یکی از مهم ترین دلایل ترشحات مقعدی می تواند بیماری آبسه مقعدی باشد. آبسه همانطور که از نامش پیداست، عارضه ای شبیه به جوش و پر از چرک است. آبسه مقعدی در اطراف ناحیه مقعدی به وجود می آید و می تواند علت ترشحات مقعدی عفونی و بسیار دردناک باشد.

2-فیستول مقعدی علت ترشحات عفونی و دردناک

فیستول مقعدی از بیماری های عفونی است که در ناحیه مقعدی به وجود می آید و درد زیادی ایجاد می کند. از آنجا که این عارضه یک بیماری عفونی است، می تواند علت ترشحات عفونی و رنگی مقعد باشد. این بیماری بر اثر بروز آبسه های مکرر بروز می کند و یک شبه به وجود نمی آید. اگر سابقه بیماری های عفونی ناحیه مقعد دارید به احتمال زیاد علت ترشحات مقعد شما فیستول می باشد.

فیستول و آبسه مقعدی

سمت چپ فیستول مقعدی و سمت راست آبسه مقعدی

گاهی اوقات ممکن است در قسمت خروجی مقعد زخم هایی به وجود بیاید. این زخم ها معمولا همراه با درد، خونریزی و احساس سوزش هستند که به آنها شقاق می گوییم. علت عمده این نوع زخم ها معمولایبوست یا اسهال است. در صورتی که این زخم ها مورد رسیدگی قرار نگیرد و درمان نشود، می تواند منجر به ترشحات مقعدی شود.

4-ترشح مقعد بر اثر هموروئید

بواسیر یا هموروئید یک بیماری نسبتا رایج است که می تواند علت ترشحات مقعدی خونی یا حتی عفونی باشد. این بیماری زمانی به وجود می آید که به رگ های روده راست یا ناحیه مقعدی فشار آمده باشد. مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال می تواند منجر به بروز این بیماری ناخوشایند شود.

هموروئید یا بواسیر یک توده است که در اطراف ناحیه مقعدی یا داخل روده راست ایجاد می شود. اگر این توده در داخل روده راست به وجود بیاید، به آن بواسیر داخلی می گویند و اگر در اطراف ناحیه مقعدی ایجاد شود، بواسیر یا هموروئید خارجی نامیده می شود.

5-بیماری روده و دستگاه گوارشبیماری های روده و دستگاه گوارش منجر به بروز ترشحات بی رنگ و لزج مقعد می شود. برای مثال علائم بیماری التهابی روده که IBD هم نامیده می شود عبارت است از: تب، کم آب شدن بدن، یبوست، اسهال، وجود خون یا ترشحات خونی در مدفوع، درد شدید ناحیه شکمی. این بیماری هم از جمله علت های ترشحات بی رنگ یا خونی مقعدی به شمار می رود.

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS این عارضه که کمتر پیش می آید، می تواند علت ترشحات بی رنگ مقعدی باشد. علائم دیگر این عارضه اسهال، یبوست، نفخ یا درد شدید در ناحیه شکمی است.

6-زگیل تناسلی با ترشحات عفونی یا بی رنگ

زگیل تناسلی که ترشحات آن گاها با درد بسیار، خارش و برآمدگی همراه است، می تواند از جمله دلایل به وجود آمدن علائم ترشحات مقعدی باشد.

7-عفونت های ناحیه تناسلی

گاهی ترشحات ناحیه تناسلی بیمار به حدی است که متوجه نمی شود که این ترشحات مربوط به مقعد است یا ناحیه تناسلی. به خصوص بیمارانی که لباس های تنگ و پلاستیکی می پوشند بیشتر در این مورد دچار شک و تردید می شوند. در این مواقع توصیه می شود که سلامت ناحیه تناسلی را از لحاظ بروز عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی نزد یک متخصص بررسی کنید تا عفونت به ناحیه مقعد انتقال پیدا نکند.

درمان ترشحات مقعدی

درمان ترشحات مقعدی بر اساس علت بروز این علائم روش های متفاوتی دارد. آبسه مقعدی و فیستول نیاز به مداخله جراحی و درناژ اصولی عفونت توسط یک جراح ماهر را دارد. به این ترتیب بیمار مجدد دچار عود و آبسه و عفونت نمی شود. بیماری هایی مثل هموروئید و شقاق نیز با اصلاح رژیم غذایی و مصرف داروی مناسب و به جا در همان مراحل اولیه قابل درمان است.

بیماری های دیگر ناحیه مقعد و تناسلی و بیماری های روده و دستگاه گوارش نیز معمولا نیاز به جراحی ندارند و نیاز به مصرف داروی مناسب و رعایت رژیم غذایی دارند. تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم از جمله مهمترین روش های درمان ترشحات مقعدی در این بیماری ها می باشد.

ترشحات مقعدی زرد رنگ

ترشحات مقعدی زرد رنگ می تواند نشانه عفونت باشد. همانطور که در بالا اشاره شد وجود هرگونه زخم شقاق یا آسیب به بافت دهانه مقعد می تواند به سرعت منجر به بروز عفونت و حتی آبسه مقعدی شود. ممکن است در مراحل اولیه عفونت بیمار درد خاصی را تجربه نکند. اما از آنجایی که این ناحیه آلوده و فعال است هرگونه زخم و عفونت به سرعت مزمن و منتشر می شود. به همین دلیل به محض مشاهده ترشحات زرد رنگ منتظر درد و دیگر نشانه های عفونت نباشید و به سرعت به متخصص مراجعه کنید.

معمولا آبسه مقعدی و فیستول مقعدی و زخم های مزمن مثل شقاق مزمن منجر به بروز ترشحات زرد رنگ می شوند. در مواقعی که عفونت شدید و حتی قارچی است رنگ ترشحات به سبز نیز نزدیک می شود. این ترشحات زرد رنگ ممکن است با مخاط بی رنگی همراه باشد. همچنین اگر ترشحات به رنگ صورتی یا قرمز بود نشانه وجود خون و خونریزی در ناحیه مقعد می باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی و لیزر، اولین بانوی جراح که لیزر بیماری های نشیمنگاه در یک جلسه را به طور تخصصی و حرفه ای در ایران آغاز نموده اند. ایشان در سال 1378 موفق به دریافت بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی تهران شده اند و دوره های جراحی با لیزر پرتوان را ابتدا در روسیه و ترکیه و سپس در ایران سپری نموده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

106 دیدگاه برای “7 علت اصلی ترشحات مقعدی

  1. Avatar photoافشین گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید.
    چند سالی است که گاهی مقدار کمی گاز که حتی خودم متوجه نمیشم ولی دیگران متوجه میشن از مقعد خارج میشه. دکتر شیاف همورویید داد مفید است ولی موقت. متخصص گوارش کلونسکپی گرفت
    گفت مشکلی نداری. به نظر شما چه کار باید بکنم آیا امکان دارد اسفنگتر مقداری شل شده باشد و با ورزش خوب شود؟ با تشکر

    1. بله احتمال ضعیف شدن عضلات مقعد وجود دارد. انجام تمرینات کگل و حتی بیوفیدبک و فیزیوتراپی کف لگن نیز به بهبود وضعیت شما بسیار کمک می کند.

      1. Avatar photoمصطفی گفت:

        سلام خسته نباشید من هنگام نشستن بوی بدی احساس میکنم ایا علائم بواسیر است چند بار ابسه کنار سوراخ مقعد داشتم که با درد زیاد بعد چند روز خوب شد الا جای ابسه یکم بیرون زدگی دارم ۳۳سالم هست لطفا راهنمایی کنید سوزش وگزز دائما دارم لطفا راهنمایی کنید

        1. احتمالا آبسه شما عود کرده است یا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. حتما این مورد را توسط یک جراح ماهر پی گیری و درمان نمایید که دچار عوارض بدتری نشوید.

  2. Avatar photoسیما گفت:

    سلام.ببخشید من هفته گذشته عمل لیزر همورویید انجام دادم و درد و سوزش خیلی کمی هم داشتم بطور کلی.الان که درد و سوزش اصلا ندارم،اما دو سه روزه که از مقعدم ترشحات بیرنگی بیرون میاد بطور مداوم،تب و علائم عفونت رو ندارم.ایا این ترشحات بعد از لیزر طبیعیه و اینکه تا چه مدت ؟

    1. احتمالا جراحی وسیعی داشتید و این ترشحات بدون درد و بدون بو طبیعی است. در هر صورت با جراح معالج خود نیز در ارتباط باشید و حتما هر روز در لگن آب ولرم بنشینید. به خصوص بعد از دفع مدفوع.

  3. Avatar photoابراهیم گفت:

    سلام من عمل لیزر همورویید انجام دادم ولی با توجه به گذشت 5روز از عمل حس میکنم مقعد خشک و بهنگم دفع درد شدید دارم ممکنه به جهت چرب نمودن مقعد و نیز بعنوان ضدعفونی از پماد تتراسایکلین استفاده کنم تشکر

    1. بدون مشورت با جراح معالج خود به هیچ عنوان از هیچ دارویی استفاده نکنید.

  4. Avatar photoK گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دوسه روزی هست که میبینم از مقعدم مایع لزح ماید به زردی میاد و یه کم احساس سوزش دارم و نفخ هم دارم
    مشکل من چیه؟

    1. ممکن است به هموروئید و حتی شقاق مبتلا شده باشید. همچنین اگر مدت زیادی است که بیماری های نشیمنگاه مبتلا شده اید احتمال بروز عارضه فیستول مقعدی نیز وجود دارد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  5. Avatar photo... گفت:

    سلام خسته نباشید
    من مثلا دو هفته یبوست دارم بعد دو هفته که برطرف میشه همراه با ترشحات زرد رنگ و یه رگه خیلی خیلی کم خونی همراهه
    بعد اینکه یبوست برطرف شد ترشحات شفاف و کاملا بیرنگ مقعدی دارم این چرخه چند باره تکرار شده

    1. ممکن است دچار فیستول شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. به علاوه لازم است برای شما کولونوسکوپی نیز تجویز شود.

  6. Avatar photoعا گفت:

    سلام خسه نباشد
    من چند وقته همراه با مدفوع یکم ترشح زرد رنگ دارم
    هیج درد یا هیچ بیماری نشیمنگاهی ندارم
    هیچی هیجیم نیس
    این ترشح مریضی چیزیه؟

    1. بله ممکن است دچار یک مشکل گوارشی یا حتی هموروئید داخلی شده باشید. به یک متخصص مراجعه کنید و تا بهبودی کامل پیگیر درمان باشید.

  7. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام ببخشید من دو سه روزی است که از مقعد ترشح تقریبا قهوه ای یا زرد رنگ دارم علتش چیه

    1. از آنجایی که عفونت و آبسه همراه باد درد است احتمالا شما یک مشکل گوارشی دارید و یا حتی به فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

      1. Avatar photoمحمد جواد گفت:

        سلام خانم دکتر من بعضی موقع ها از مقعدم ترشحات ژله ای دارم که کاملا بی رنگ به بو هستش تارهذازمقعدم برجستگی متوسطی به وجود اومده خانواده میگن بواسیر ولی خیلی درد داره و سوزش‌و خارش شدید درد ناک لطفا بگیددددد

        1. ممکن است هموروئید و فیستول مقعدی باشد. فورا به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  8. Avatar photoاحمدم احمد گفت:

    سلام و عرض ادب
    ولا 2ماهی هست که از مقعد بوی بدی احساس میکنم
    در ناحیه مقعد یک ضایح در اندازه جوش در اومده که برخی مواقع ازش خون میاد و فقط همون هفته اول کمی درد داشت الان که دوماه شده دیگه درد نداره ولی گاه گاهی ازش خون میاد
    و اینکه بوی بعد همیشه میده
    علت این چی میتونه باشه و باید چکار کنم

    1. به احتمال زیاد به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. قبل از پیشرفته شدن بیماری حتما از یک متخصص ماهر وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد برای شما ام آر آی فیستول تجویز شود که مسیرهای آن کاملا مشخص شود.

  9. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام، خانم دکتر. پیشاپیش سپاسگزاریم از پاسخ دهی با صبر و حوصله تون.
    ببخشید بیشتر از 8 ماه هست از عمل لیزر شقاق و هموروئید بیرونی من میگذره. ولی مشکلی که تا الان از بین نرفته، ترشحات بعد از دفع نرم و آبکی هست ، چون بعد از دفع سفت ترشحی ندارم. البته چون وسواس دارم، بعد از هر بار دفع دستمال کاغذی روی خروجی مقعد میذارم و احتمال زیاد ترشحات مدفوع هست، چون با توجه به رنگ مدفوع، رنگ آن ترشحات هم متفاوت هست. ممنون میشم بفرمائید راهی دارد که از ترشحات راحت شوم؟ اصلا طبیعی هست یا نشانه یک بیماری؟ سپاسگزارم

  10. Avatar photoجلال گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید من یه چندوقتی هست
    ترشحات خیلی ناچیزی از مقعد بیرون میاد
    که روی لباس زیرم مشخص میشه
    و موقع رابطه جنسی این ترشحات بیشترهم میشه
    میشه بدونم برای درمانش باید چیکار کنم

    1. ممکن است دچار فیستول مقعدی شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه تشخیص و درمان مناسب ارائه می شود.

  11. Avatar photoمهدی حسن پور گفت:

    سلام خانم دکترمن چندروزی هست احساس میکنم اب ازمعقدمن میادولی دست میزنم خشک هست باد معدم زیادشده دستشویی رفتنم یکم سخت شده علت از چی میتونه باشه وبه چه دکتری مراجعه کنم

    1. ممکن است مشکل شما گوارشی باشد. اگر وضعیت سلامت مقعد را متخصص جراحی تایید کردند به یک متخصص گوارش مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب تجویز کنند.

  12. Avatar photoخجالت گفت:

    سلام ده سال هست که اول باسنم کیست در آمد اوایل چرک می‌کرد و خیلی درد داشت مرور زمان کیستها کوچکتر شد ولی دائمی از جراحی میترسم الان بد از ده سال هر وقتی زخم میشه بد جاش خوب میشه الان از مقعدم بوی بد میاد کمکم کنید میگن با لیز میشه درسته این که از مقعدم ترشح میاد چیه آنقدر بوی بد داره

    1. کیست مویی پایین کمر معمولا ارتباطی با مقعد ندارد و ممکن است ترشحات ناحیه مقعد به دلیل بروز فیستول مقعدی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر فیستول عمقی و پیچیده نباشد با لیزر پرتوان جراحی می شود.

  13. Avatar photoسجاد گفت:

    سلام وقت بخیر سمت چپ شکمم درد میکنه اکثر وقتا حس می کنم ی مایع از مقعدم میاد ولی بی رنگه مشکل روده تحریک پذیر پیدا کردم و درمانش چیه

    1. حتما به یک متخصص یا فوق تخصص گوارش مراجعه کنید برای دریافت دارو. برای شما کولونوسکوپی هم تجویز می شود. اگر مبتلا به هموروئید باشید نیز می توانید برای لیزر هموروئید به مطب من مراجعه کنید.

  14. Avatar photoمینا گفت:

    سلام من هموروئید ضعیفی دارم که تاحدودی کنترل شده ولی اطراف مقعدم همیشه پوست پوسته هست و با کنده شدن پوسته ها اون ناحیه همیشه لزجه و با خارش همراهه و خروج ترشحات بی رنگ هم میبینم برای رفع این مشکل چیکار کنم

    1. علاوه بر هموروئید ممکن است به یک بیماری پوستی و حتی حساسیت نیز مبتلا شده باشد. برای نمونه برداری به یک متخصص مراجعه کنید. سپس برای شما داروی مناسب تجویز می شود. از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید و داروهای مختلف را بر روی این ناحیه آسیب دیده تست نکنید.

  15. Avatar photo...😊 گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید، ببخشید من دو روزی میشه مدفوع بی رنگ یا کمی مایل به زرد دارم البته میشه گفت مایع لزج بیرنگ با درد شکم، اینها نشانه چیه و چجوری میشه درمانش کرد؟ ممنونم که کمکم میکنید.متشکرم..

    1. به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. لازم است برای شما آزمایش تجویز شود.

  16. Avatar photoMostafa گفت:

    سلام خانوم دکتر وقت بخیر
    متخصص داخلی گوارش رفتم کلونوسکوپی شدم به من گفتن که هموروئید داخلی داری و در حین کلونوسکوپی نمیدونم چی بود در آوردن فرستادن پاتولوژی من الان نگرانم به نظر شما برای چی فرستادن پاتولوژی
    علت چی بوده
    چیزی خطرناکی بوده یا ن؟

    1. منتظر جواب پاتولوژی بمانید. احتمالا هموروئید داخلی یا پلیپ روده است.

  17. Avatar photoجاوید گفت:

    سلام خانم دکتر
    حدود یک ماهی هستش که در قسمت مقعد احساس خارش دست میده و همراه با ترشح زرد رنگ. این حالت به هنگام راه رفتن بیشتر میشه و موقع استراحت در منزل خبری ازش نیست

    1. ممکن است به هموروئید و حتی فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  18. Avatar photoموتی گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشین
    من مدت زیادی هست که تقریبا یکساعت بعد از مدفوع زمانی که فشار وارد کنم مایع لزج شفاف و بی بو که مقدارش هم کم نیست تقریبا ۵ تا ۱۰سی سی از معقدم خارج میشه میخاستم من و رهنمایی کنین چون خیلی ترسیدم

    1. احتمالا به هموروئید داخلی مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و آب زیاد میل کنید.

  19. Avatar photoحمید دادگر گفت:

    سلام وقت بخیر من یبوست و نفخ دارم به دکتر مراجعه کردم چند روزه یک سری دارو مصرف میکنم امروز به دکتر دسترسی ندارم
    میخواستم بدونم علت ترشحات روغنی حالت چی میتونه باشه؟

    1. عوارض داروهایی است که مصرف می کنید. اگر با قطع داروها همچنان ترشحات روغنی ادامه داشت به متخصص مراجعه کنید که داروی مناسب برای شما تجویز کنند.

  20. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من سرکار موقع کار ترشح کنی از مقعد دارم ودرد کمی در لبه خارجی مقعد نشانه چی میتونه باشه

    1. ممکن است فیستول مقعدی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  21. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام من دیروز بعد از حمام دچار درد شکم و اسهال شدم ، اما بعد چند دقیقه اسهال خوب شد امروز بعد از ظهر ترشحات زرد رنگ غلیظ همراه خون با اسهال دوباره اومد فکر کردم از قاعده کی چون نزدیک قاعده کی هم هست آیا مشکلی جدی هست ؟ البته من مجردم و دختر و رابطه جنسی هم نداشتم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  22. Avatar photoتینا گفت:

    سلام من دچار بی اختیاری نفخ هستم اونم فقط سر کار البته کارم خیلی پر استرس هست قرص فمی لاکت لا کتوفم خوردم روز اول خوب اما بعدا تاثیری نداشت جوری که اخر وقت اصلا قابل تحمل نیس برام با بوی بد
    میتونم قرصی برای رفع بو مثل بیسموت رو مصرف کنم
    لطفا راانمایی کنید دکتر گفته ibsهست

    1. قبل از تجویز دارو لازم است آزمایش های تشخیصی برای شما تجویز شود. حتما رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. غذاهای فست فود و حاوی ادویه زیاد مصرف نکنید.

  23. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام خانوم دکتر ، من سه هفته قبل دچار اسهال خونی همراه با ترشحات زرد مقعدی شدم که علتش و گفتن بخاطر خونریزی معده هست و با دارو درمان شد من زخم معده هم داشتم.
    اما امروز هم یکم ترشحات زرد رنگ دیدم اما خیلی خیلی کم بود ، و متأسفانه امروز بخاطر هوای گرم که لباس زیر من خیس شد این بوجود اومد ، سه هفته قبل هم این اتفاق افتاد، بنظرتون این چی می‌تونه باشه

  24. Avatar photoشاهرخ گفت:

    با سلام…بنده عمل فیشروکتومی انجام دادم بطور سنتی با تیغ اما بعد از چند روز ترشحات بی رنگ بعضی وقتها زرد رنگ از مقعد دارم آیا عفونت هست یا طبیعی هست؟؟؟

    1. این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید. احتمالا طبیعی است.

  25. Avatar photoمحمد گفت:

    سلام خانم دکتر
    من حدود ۱۰ روزه عمل هموروئید وسیع انجام دادم ولی از آن روز به بعد موقع دفع و حتی باد معده دچار سوزش شدید و دردناکی در ناحیه مقعد میشم . با دکترم هم مطرح میکنم میگه طبیعیه .
    علت و چاره اش چیه؟
    ممنون

    1. همانطور که خودتان مطرح فرمودید جراحی شما وسیع بوده است. به مرور لازم است که سوزش و درد شما کم شود. استفاده از لگن آب ولرم می تواند به ترمیم سریعتر زخم جراحی هموروئید شما و کاهش سوزش و التهاب کمک کند. مراقب باشید که اصلا یبوست و اسهال نگیرید. از کرم های ترمیم کننده نیز می توانید استفاده کنید.

  26. Avatar photoسمیرا محمدی گفت:

    سلام خانم دکتر چندروز پیش درد خیلی شدیدی در ناحیه زیرشکمم پیدا کردم وحالت ورم کرده داشت وبعدازیک روز خوب شد بعد دوروز الان ازمقعدم خون آمد چیه عفونت تکه ای شیری رنگ میشه راهنمایی کنید پیش چه دکتری برم ودلیلش چیه ممنون

    1. به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید. آزمایش های تشخیصی را هم یک متخصص می توانند برای شما تجویز کنند.

  27. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام خانم دکتر، در مدفوعم ترشحات زرد رنگی بود و بار اولیه که اینطور شدم، رابطه جنسی نداشتم تاحالا و در حال حاضر قرص فلوکونازول برای عفونت واژن مصرف میکنم، ممکنه دلیلش اون باشه یا چی میتونه باشه؟!

    1. ممکن است به فیستول مقعدی مبتلا شده باشید که ارتباطی با رابطه جنسی ندارد.

  28. Avatar photoپوریا گفت:

    سلام وقت بخیر. بخشید من سه روزه ترشح مقعدی دارم روز اول که شروع شد نفخ شکم داشتم و یکم احساس میکنم بیشتر از همیشه میرفتم دستشویی بار اول دوم که رفتم دستشویی کمی با ترشح خون بود اما بعدش فقط ترشح زرد رنگ میومد که حس میکنم خودش زرد نبوده به خاطر مدفوع بوده باشه دل درد و درد و خارش و اینجور چیز ها هم ندارم و مشکلی توی روزمرم ایجاد نکرده. توی روز دوم یه مدت نیومد توی روز سوم که امروزه باز اومد و احساس میکنم یکمی بیشتر شده ترشح زرد رنگم و مشکلی تو دستشویی کردن ندارم و فقط وقتی میرم دستشویی مقعد کنم اتفاق میوفته و خود به خود نمیریژه اگه میشه بهم بگین چه مشکلی دارم

    1. ممکن است تغییری در رژیم غذایی شما ایجاد شده باشد و یا مبتلا به هموروئید داخلی شده باشید. حتما برای تشخیص و درمان به متخصص مراجعه کنید.

  29. Avatar photoعلی گفت:

    سلام من کلا اشکال گوارش وارم اما چند ماه پیش مایه ای سبز رنگ دفع کردم و امروز هم بی از حد مایه ای سبز رنگ دفع کردم میخواستم بگم اینها میکروب های بدن هست یا مریضی یا چیز دیگری هست خطرناک هست یانه

    1. ممکن است به یک عفونت قارچی مبتلا شده باشید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

  30. Avatar photoفائزه گفت:

    سلام من پنج ماه پیش عمل لاپاراسکوپی شدم بعد از مدتی ماده لزج مانند دارم و نفخ چند دفه دکتر رفتم برام ازمایش مدفوع سه نوبته نوشتن ازمایش خون نوشتن هیچ مشکلی نداش ازمایشام قرص فمی لاکتو که خوردم تا دوسه ماه خوب خوب شدم الان دوباره ماده لزج مانند خیلی کم هفته ای یبار در حد یبار دارم همه هم بهم میگن تو هیچیت نیس و گاهی اوقات همون یروز که اینجوریم نفخم زیادمیشه پایین شکمم سمت چپ یه درد کمی داره مشکلم چیه

    1. لطفا وقت ویزیت بگیرید. لازم است آزمایش های تخصصی برای شما تجویز شود.

  31. Avatar photoAyda گفت:

    سلام ببخشید من خیلی وقته که بیشتر مواقع هنگام دستشویی کردن، مایع زردی ازم می افته
    خیلی کم پیش اومده که بوی بد داشته باشه
    جای نگرانی هست؟

    1. بله ممکن است به هموروئید و حتی فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

  32. Avatar photoفرانک گفت:

    سلام خسته نباشید
    من چند وقتی هست بعضی اوقات ک از آب خیلی استفاده میکنم ترشحات زرد رنگ میبینم که درد یا خارشی همراهش نیست و وقتی کمتر از آب استفاده میکنم حل میشه نیاز به مراجعه به دکتر هست؟

    1. بله حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار عفونت قارچی نیز شده باشید.

  33. Avatar photoزهرا گفت:

    سلام من دوسه ساله بعد از مدفوع یه ترشح سفید رنگ ازم خارج میشه .ن درد دارم ن خون ریزی ن ترشح بی رنگ.فقط و فقط همون مایع شیری رنگ .ولی روده هام صدا میده و کم اشتها هم هستم .کاهش وزن دارم

    1. به یک متخصص جراحی یا فوق تخصص مراجعه کنید که برای شما کولونوسکوپی و یا دیگر آزمایش های تشخیصی را تجویز کنند.

  34. Avatar photoممد گفت:

    ببخشید علت التهاب و سوزش و بی اختیاری نفخ همینطور کبودی اطراف مقعد چی هست

  35. Avatar photoرویا گفت:

    سلام جسارتا مدتی است مایع زرد رنگ بدون لزجی از نشیمنگاه خار ج میشه البته تا حدی نیست که تن پوش رو آلوده کنه اول احساس رطوبت بعد مایع منی زردرنگ. علائمی چون درد. خارش. سوزش . تب. و …. ندارم .اما دارم اذیت میشم. چه کنم؟

    1. ممکن است هموروئید داخلی باشد. با یک کولونوسکوپی یا معاینه ساده مشخص می شود.

  36. Avatar photoمبینا گفت:

    سلام وقت بخیر.
    من چند سالی هست که مشکل یبوست دارم ولی الان یک هفته ای میشه که ترشحاتی چسبیده به مدفوع دارم که این ترشحات خیلی زیاد هست و دلیلش رو نمیدونم میشه راهنماییم کنید .

    1. لازم است معاینه شوید و احتمالا برای شما کولونوسکوپی تجویز خواهد شد.

  37. Avatar photoمریم گفت:

    امیدوارم که جواب منو بدید من خیلی میترسم که مشکل جدی باشه. من یه چندماهی هست ترشح مقعدی دارم. زرد رنگ و انگار همراه با مدفوع هست. در حالت عادی هیچ علائم دیگه ای ندارم‌اما وقتی احتیاج به سرویس هست یه دل پیچه آروم میگیرم و باید سریع برم سرویس قابل کنترل نیست. لطفا بگید امکان داره چه مشکلی داشته باشم😭

    1. ممکن است مشکل از دستگاه گوارش تحتانی باشد. بهتر است برای تشخیص دقیق کولونوسکوپی تجویز شود.

  38. Avatar photoمهیا گفت:

    سلام .وقت بخیر .بعد از انجام کلونوسکوپی دچار سوزش مقعد شده ام و ترشح بد بویی دارم .و بیماری گوارش هم دارم .ایا مشکل من جدی است یا برطرف میشه به نیاز هست به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنم ؟

    1. به محض آماده شدن جواب کولونوسکوپی به یک متخصص مراجعه کنید. اگر مشکل هموروئید داشتید می توانید از یک متخصص جراحی و لیزر وقت بگیرید.

  39. Avatar photoساره گفت:

    سلام خانم دکتر گرامی ، میخواستم بگم بنده تا الان حدود ۳ دفعه رابطه آنال داشتم امروز چند ساعت بعد از رابطه ام رفتم سرویس بهداشتی و قبل از خروج مدفوع اول مایع لزج شفاف که لکه هایی شبیه خون داخلش بود از مقعد خارج شد
    آیا مشکل جدی هستش و باید به پزشک مراجعه کنم؟

    1. بله حتما به پزشک مراجعه کنید.

  40. Avatar photoشهروز حاج گفت:

    سلام من پسر ۱۷ ساله هستم و همورویید دارم و الان دارم پماد انتی همورویید داخل مقعد میزنم با تجویز پزشک و الان بع از چند روز دیگه هر چه زور میزنم مدفوع نمیاد و مایع لزج همون مخاط میاد انگار مدفوع داخل رکتوم هست اما ب بنداره خارجی نمیرسه و هر چ زور میزنم نمیاد میشه بگید این از همورویید هست یا سندروم التهاب روده؟

    1. مقدار آب و فیبر غذایی را افزایش دهید و روزی دو بار در زمان های مشخصی به سرویس مراجعه کنید. اگر طی 3 روز مشکل شما حل نشد مجدد به پزشک معالج مراجعه کنید. ترشحات شما می تواند نشانه هموروئید یا اثر پمادهایی که استفاده کرده اید باشد.

  41. Avatar photoحسن گفت:

    سلام خانم دکتر!
    من چند سالی است که دجار سوزش در ناحیه مقعد هستم، گاهی زیاد میشه گاهی کم ولی همیشه هست

    1. لازم است بررسی شود که این سوزش ناشی از وجود زخم شقاق مقعدی است یا بیماری های عفونی و یا حتی مشکلات و حساسیت های پوستی. لطفا از مطب وقت بگیرید.

  42. Avatar photoHossein گفت:

    سلام
    بعد ار این که مخرج خود رو با آب شیلنگ پاک میکنم، وقتی که چند سری دستمال گذاشتم، دیدم دستمال آلوده میشه، بعضی وقتا شی آلوده معلومه که انگار ذرات مدفوعه و اطرافش آب زرد رنگ یا سبز رنگه!
    بعدا که تصمیم گرفتم هنگام شستن با آب، با انگشت دستم محل را دقیق مالش دهم، و حتی کمی دستانم رو درون سوراخ مقعد بکشم تا اطمینان کنم پاک شده، دیگر تقریبا چیزی رو دستمال نمیبینم، اما بعد از این که شروع میکنم به استبرا کردن، بیشتر اوقات، بازم حس میکردم که میخواد یه مایع از مخرجم بیرون بیاد! یسری، بعد از این که همچین حسی کردم، دستمال گذاشتم رو سوراخ مقعد و دیدم یه کوچولو آب نسبتا سبز روشن رو دستماله، دوباره با فاصله یکی دو ثانیه بعدش که دستمال رو آروم گذاشتم، دیدم اینبار تیره شده و انگار با مدفوع هم مخلوط شده!
    این آب چیه؟ مدفوعه؟ یا با مدفوع مخلوطه؟ از نظر نجاستش دارم اذیت میشم چون برا نماز و طهارت دونستنش لازمه!
    از لحاظ شرعی پرسیدم، میگن اگر مایعی بیرون بیاد که ذرات مدفوع توش نیس پاکه! یا اگه مخلوط نیس پاکه!
    لطفا بفرمایید اصلا امکانش هست که این آب، که گاهی با ذرات بسیار ریز و نقطه ای دیده میشه پاک باشه؟
    در ضمن، بعضی وقتها که اصلا خروج مدفوع نداشتم و فقط ادرار کردم، بعد از استبرا باز از این چیزا میبینم!
    ممنون از لطفتون

    1. شما باید معاینه شوید و اگر با معاینه عادی علت ترشحات مقعدی شما تشخیص داده نشود کولونوسکوپی تجویز خواهد شد. ممکن است به هموروئید یا حتی پولیپ روده و دیگر بیماری های گوارشی مبتلا شده باشید که نیاز به درمان دارد. زیرا منجر به بروز عوارض دیگری خواهد شد.

      1. Avatar photoHossein گفت:

        ممنون، حتما این کار رو میکنم
        ولی لطفا میشه بفرمایید: که آیا هر رطوبت یا چیزی که بعد از شستن مدفوع بیرون میزنه الزاما مدفوعه یا مخلوط با مدفوعه؟
        مثلا مایع هایی که کمی سبز رنگ، زرد رنگ یا یا قهوه ای کمرنگه، اینا میتونه مدفوع نباشه؟ یا مخلوط با مدفوع نباشه؟

        1. ممکن است مدفوع نباشد و ترشحات عفونی باشد. از آنجایی که این ترشحات مشکوک است حتما برای درمان اقدام کنید و زمان را از دست ندهید.

  43. Avatar photoآیدا گفت:

    سلام وقت بخیر
    خانم دکتر مدتیه که لباس زیر همسرم در قسمت مقعد قهوه ای رنگ میشه.انگار که بخشی از لباس به مدفوع آلوده شده یا ترشح قهوه ای رنگ ممکنه باشه.درد یا سوزش یا علائم دیگه ای نداره.دلیلش چیه ؟

    1. ابتدا مطمئن شوید که بهداشت ناحیه کاملا رعایت می شود و شستشوی بعد از اجابت مزاج صحیح انجام می شود. اگر مشکلی از این بابت نبود ممکن است یک مشکل گوارشی یا مشکلی در عضلات مقعد بروز کرده باشد. اگر سن ایشان بالاست احتمال دیلاته شدن و ضعیف شدن عضلات مقعد محتمل است. برخی از بیماری های مقعد در برخی از مراحل مثل هموروئید و فیستول مقعدی نیز این علائم را بروز می دهند.

  44. Avatar photoعباس گفت:

    سلام خانم دکتر . من دو سه روزس هست معمولا صبحها علائم نفخ شدید دارم وقتی دستشویی میرم بیشتر حالت خارج شدن باد هست ولی همراه با مایع بعضی وقتا سفید ولی امروز قهوه ای بود بعدش ناحیه مقعد هم چرب میشه بعدش حالت اسهال دارم و درد شکم . بیشتر صبحها اینجور میشم و بعدش حالت عادی دارم ممنون میشم راهنمایی کنین من باید چکار کنم

    1. اگر اخیرا تغییری در رژیم غذایی نداشته اید توصیه می کنم از یک متخصص گوارش بخواهید که برای شما آزمایش تشخیصی لازم مثل کولونوسکوپی را تجویز کنند. اگر از مکمل غذایی جدید یا رژیم غذایی جدیدی پیروی می کنید حتما این مورد را با متخصص تغذیه در میان بگذارید.

  45. Avatar photoحسن گفت:

    احساس رطوبت می کنم در مقعد

    1. اگر مشکلی از بابت بروز هموروئید در ناحیه مقعد نباشد ممکن است مربوط مشکلات گوارشی باشد.

  46. Avatar photoوحید گفت:

    سلام.وقتتون بخیر
    یک سوال از دکتر
    من چند روزی هست که ترشحات مقعد دارم بی رنگ و بویی ندارن و بغضی اوقات درد مقعد دارم نه زیاد
    علت چیست؟؟

    1. اگر احساس توده هم داشته باشید مربوط به هموروئید داخلی است. اما اگر هموروئید نباشد می تواند مربوط به تغذیه یا یک مشکل گوارشی باشد.

      1. Avatar photoMohadese گفت:

        سلام وقتتون بخیر من ترشح بی رنگ بودار به همراه سوزش دارم علتش چی میتونه باشه

        1. اگر مطمئن هستید که این ترشح از مقعد است احتمال بروز هموروئید داخلی یا بیماری های گوارشی مربوط به روده وجود دارد. اگر این ترشح همراه با خون قرمز روشن باشد به دلیل گزارش سوزش احتمال شقاق مقعدی نیز وجود دارد. اگر به موقع اقدام کنید با مصرف داروی قوی و به جا درمان می شوید.

  47. Avatar photoساناز گفت:

    سلام خانم دکتر
    من یک ماهی میشه سزارین کردم الان یک هفته است دل پیچه دارم و ترشحات زرد رنگ همراه با مدفوع یا هم جدا دفع میکنم و ناحیه مقعدم احساس درد دارم

    1. ممکن است فیستول باشد. به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید که برای شما ام آر آی یا آزمایش تشخیصی مناسب تجویز کنند. برای تشخیص قطعی حتما پیگیری کنید.

  48. Avatar photoعارف گفت:

    سلام وقت بخیر. بنده هنگام خروج باد مایعی از مقعدم خارج شد. تو سرویس شاید به میزان ۴ سی سی مایع بدون رنگ بدون بو شاید بویی مثل وایتکس خارج شد. اخرین بار هم که اتفاق افتاده بود اواسط سال پیش بود.

    1. اگر درد و خونریزی و علامت خاص دیگری ندارید احتمالا این ترشحات مربوط به روده است. لازم است برای شما کشت مدفوع تجویز شود.

  49. Avatar photoایلیا گفت:

    سلام خانم دکتر من چند وقتی هست که پشت لباس زیرم از ناحیه مقعد قهوه ای میشه و بوی بدی هم میده
    درحالی که من چندین دقیقه بعد از دفع خودمو شستو شو میدم که قهوه‌ای نشه
    حتی به سختی پاک میشه
    من بیماری خاصی دارم؟
    راهکاری هست؟

    1. اگر سابقه بیماری های مقعد را ندارید امکان دارد که به هموروئید و دیلاته شدن مقعد مبتلا شده باشید. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر برای شستشو از فشار دست زیاد استفاده می کنید ممکن است منجر به ضعیف شدن عضلات مقعد شده باشید.

  50. Avatar photoدنیا گفت:

    سلام خانم دکتر بنده یه مدتی هست ترشح بی رنگ به همراه مدفوع دارم برای درمانش چیکار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. احتمالا به هموروئید یا بواسیر مبتلا شده اید. علاوه بر اصلاح رژیم غذایی برای تشخیص و درمان قطعی از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *